hits

mai 2014

All PR er drlig PR?

All PR er god PR, sies det - men n fr uttrykket motbr av bransjen selv. I flge Kampanje vurderer det norske PR-byret Dinamo PR nemlig skifte navn.


Komiske Ali, eller Mohammed Said al-Sahhaf, var informasjonsminister for Saddam Husseinunder Irak-krigen. Foto: YouTube.

rsak? Jo, fordi PR-bransjen i flge prosjektdirektr Berly Lund Grnning i Dinamo PR har ftt s drlig rykte at all PR er blitt drlig PR.

- Man begynner bruke litt andre begreper enn PR-rdgivere rundt om i bransjen. Det er kanskje et tegn p at PR-begrepet etter hvert har ftt veldig mange slag, sier hun.

S vil kanskje enkelte innvende at PR- og kommunikasjonsbyrenekanskje heller burde gjre noe med tilliten til bransjen, enn bytte navn, og det er saktens et poeng.

I en underskelse som samme Dinamo PR nylig har presentert, viser det seg at reklamebransjenligger nederst med13 prosent, mens den omtalte PR- og kommunikasjonsbransjen bare scorer s vidt hyere - 15 prosent.

Til sammenlikning har hele 60 prosent av alle nordmenntillit til at myndighetene vre handler til vrt felles beste.57 prosenthar tillit til vre frivillige organisasjoner,mensnringslivet genereltfr tillit av33 prosent.

N skal ikke vi ipressensnakke alt for hyt om disse tallene. Den samme underskelsen viser nemlig at bare35 prosent har tillit til mediene.

Det er et lavt tall, og et tydelig signal om at det noe pompse snakket om pressens "samfunnsoppdrag" kanskje ikke alltid blir forsttt.

Les mer om underskelsen her:

Men en navnediskusjon er i bunn og grunn en sprkdiskusjon, og da er detspennende observere hvordanvrt daglige arbeidsredskapforandrer seg:

For ikke lenge siden hadde de fleste bedrifter og strre organisasjoner sin "PR-sjef". Etterhvertfikk de "informasjonssjefer", og deretter"kommunikasjonssjefer", fordi informasjon ble for "enveis".Informasjonsstrmmen skulle jo g begge veier - og kommunikasjon hres jo mye flottere ut, ikke sant?

Til og med First House vil jo bareha bedre kommunikasjon mellom norsk og kinesisk nringsliv.

For mange vil nok PR i dag vre nrmest synonymt medreklame - eller kanskjetil og med en littlurere form for reklame enn den du ser tydelig i betalte annonser. Det er derfor en helt forstelignavneprosessde driver med i Dinamo om dagen, til tross for at det gammeldagse begrepet PR faktisk er ganske presist:

Public relationsbetyr jo bare at bedriften eller organisasjonen skal ha et (helst godt)forhold tilsamfunnet. Det erbdeet nyttig, legitimtog edelt forml.

Mensprkets innhold og mekanismer er vanskelig gjrenoe med, og enda vanskeligere bli klok p. Bare se p det engelske ordethandicap.

For ikke mange r siden ble en hel gruppe mennesker i Norgekalt handicappede.Etter en stund var det mangesom mente at det var diskriminerende, og gikk over til kalle demfunksjonshemmede. Helttilogs det ble ansett som belastende.

For vre helt sikre p ikke sre, er det derfor mange i dag somsnakkerom mennesker med srskilte utfordringer - ellermennesker med ulike stttebehov.

Deres egen organisasjon, derimot,tar det ikke s nye. De kallerseg Norges Handikapforbund.

#kommunikasjon #medier #nettavisen #erikstephansen #dinamo

bli dradd gjennom sla med UTESTEMME



Morten Wetland er tidligere FN-ambassadr. Foto: First House

I gr kveld kom nyheten om at First House i lang tid har deltatt aktivt plukkede mter om Kina. Bde VG og Aftenposten kan fortelle om mtene i Rederiforbundets lokaler, derFirst House-grunderBjrn Richard Johansen og First House-parter Morten Wetland har deltatt flere ganger.

Dermed harfljetongen om metodene til First House ndd et nytt bunniv.

La meg frst presisere at jeg ikke er noen motstander avkommunikasjonsfaget. Jeg har selvflere r i bransjen, og vet at god kommunikasjon ibeste fall er en styrke for demokratiet.

Meni verste fall kanfaget brukes til kamuflere skjult, for ikke si lyssky maktutvelse.

Det mest interessante forelpig er kanskje hvordan First House selv blir sine egne verste rdgivere, og fullstendig mister hodet i det yeblikk krisen treffer dem.

Bakgrunnen er som kjent en kronikk av Morten Wetland i forrige uke, om hvor tpelig den norske Nobelkomiteen er. Dette fikkHarald Stanghelle i Aftenposten til trekke fram ryktet om en betaltsvertekampanje mot Nobelkomiteen og Thorbjrn Jagland.

Den frste regelen i krisekommunikasjon - som First House selv lrer sine kunder - er legge alle kort p bordet med en gang dersom krisen oppstr. bli dradd gjennom sla i en langvarig prosess, med stadig nye avslringer, er nemlig det nest verste som kan skje.

Det verste som kan skje, kommer n: Det er blitatt i lgn ellerhalvsannheter.

La oss ta en liten gjennomgang:Like etter atStanghelle presenterte sitt rykte om at dejobbet forkinesiske interesser,ble det blankt avvist avFirst House-sjefPer Hiby. Han viste tilbransjeorganisasjonen KOMMs etiske regelverk om at rdgivere skal vre pne om sine roller og hvem man representerer.

- Det er derfor utenkelig at at vi skaldelta i en debatt i det offentlige rom knyttet til et betalt oppdrag, uten at det ble opplyst hvem som var oppdragsgiver, sa Hyby.

I en blogg om sutrekoppene i First House samme dag,du kan lese den her,dristet jeg meg til reise tvil om hvor utenkelig dette var. N vet vi svaret:

First House hadde p det tidspunktet allerede lenge hatt et betalt oppdrag fra Rederiforbundet om bedre det norske forholdet til Kina. HvorvidtPer Hibydermed snakket sant, halvsant eller usant,overlater jeg til leseren avgjre.

S til hovedpersonen selv, tidligere FN-ambassadr Morten Wetland:

- Det er absolutt ingen som har tatt opp Norges forhold til Kina, og Jaglands lederverv i Nobelkomiteen med meg, sa han til VG 20 mai.

Det er samme dag som mtet i Rederiforbundet, der hovedtemaet nettoppvar regjeringens hndtering av Dalai Lamas besk i Norge og forholdet til Kina.I mtet komdeltakerne, iflge flere kilder, inn p Nobelkomiteen og Thorbjrn Jaglands rolle som leder.

Hvordan man skal karakterisere utsagnet til Morten Wetland, overlater jeg igjen til leseren avgjre.

Skommer debatten i Dagsnytt 18 den 21. mai, der Wetland mter Stanghelle og VG-kommentator Anders Giver. Der vil programleder Anne Grosvold ha en presisering fra Wetland: - N m jeg oppklare: Er det bare det du har sagt nei til, at dere har oppdrag for landet Kina? spr Grosvold.

- Nei, for kinesiske interesser, sier Wetland - hvorp han gjenter frasene om at de har s veldigmange kunder, og det "skulle bare mangle" om ikke enkelte av dem har konomiske interesser i Kina osv osv.

Det sier han alts dagen etter at handeltok p et mte medeneste forml please kinesiske interesser.Jeg sier som advokatene i amerikanske filmer: I rest my case.

S m jeg bare nevne denunderlige UTESTEMMEN som First Housefinner for godt bruke i nesten alle anledninger. De fleste byrer anbefaler sine kunder vre litt ydmyke av og til,men ikkeFirst House, nei. Her er det UTESTEMME hele tida, helst s hyt oppe p banen som mulig, og gjerne med trusler om trekke inn for eksempel Pressens Faglige Utvalg dersom vi ikke passer oss.

Et godt og gratis kommunikasjonsrd til First House kan vre:Hvis du trkker i salaten, st for Guds skyld stille.

Prv i alle fall dempe utestemmen nr du blir dradd gjennom sla.

#first_house #nettavisen #erikstephansen #presseetikk #etikk #kommunikasjon

Sutrekoppene i First House

En celeber cat-fight er under oppseiling mellom kommunikasjonsbransjen og pressen. Igjen er det First House som er i skuddlinjen, ogigjen oppfrer byret seg som den beste sutrekoppen i klassen.


Per Hiby - en av Norges mektigste menn. Foto: Lise serud (Scanpix)

Bakgrunnen er en kommentar fraredaktr Harald Stanghelle i Aftenposten, der Stanghelleviderebringer "gode, men ubekreftede rykter" om atkinesiske interesser skalha leid inn First House til en kampanje mot Thorbjrn Jagland og Nobel-komiten.

Les Stanghelles kommentar her: P svertetokt for kineserne?

Stanghelle harlest et innlegg fra First House-rdgiver Morten Wetland i Dagens Nringsliv i forrige uke. Her skriverden tidligere FN-ambassadrenom det han kaller sitt pinligste yeblikk - den gangen Obama fikk fredsprisen. I tillegg avslrer Wetlandat Norges USA-ambassadr i Washington fikk seg en overhaling av amerikanerne i sakens anledning-de ville ha seg frabedt slik "underdanig smiger".

Detvar mange som syntes det var underlig gi fredsprisen til en president som s vidt var valgt den gangen. Det er ikke saken her.

Det interessante er den noe febrilske reaksjonen fra First House-sjef Per Hiby, som raskt og utenom vanlig sedvanegikk utog dementerte ryktet p sine egne nettsider.

Les pressemeldingen her: First House har ikke Kina som kunde

Til Nettavisen pstrHiby ogs pompst at det er"utenkelig" at First Housedeltar i en debatt i det offentlige rom knyttet til et betalt oppdrag, uten at det ble opplyst hvem som var oppdragsgiver.

Hvor utenkelig det er, kannok diskuteres. Men Hiby gr videre, og truer med klage Stanghelle og Aftenposten inn for Pressens faglige utvalg (PFU).Paragrafen Hiby truer medhar nummer 4.14, og sier at"de somutsettes for sterke beskyldninger skal s vidt mulig ha adgang til samtidig imtegelse av faktiske opplysninger".

La oss vre enige om et par ting:

Om Stanghelle hadde ringt First House og spurt ombyret var hyret inn av kinesiske interesser for sverte Thorbjrn Jagland, hadde selvflgelig Hiby svart at han ikke kunne kommentere hvem de hadde som kunder. Det gjr byrene alltid.

Det er jo nettopp Stanghelles provokasjon som gjr at Hiby m ut og dementere. Og tidligere har First Housesannelig ikke veket tilbake for bruke provokasjon som virkemiddel selv.

Dessuten:Per Hiby er en av Norges mektigste menn. Han leder et av Norges mektigste kommunikasjonsbyer. Athanskaltrenge hjelp fraPFU for hamle opp med Stanghelle og Aftenposten er nesten komisk. Selve intensjonen med PFU er hjelpe "den lille mann" mot en stor ognoen ganger altfor mektigpresse. Her passer ikke Hiby inn.

Nblir detselvsagt spennende se om Stanghelle klarer belegge sine "gode rykter". Uansett:Provokasjonerer ikke alltidskadelige. Noen ganger kan devre et glimrende virkemiddel.

Det tror jeg faktisk Per Hiby er enig med meg i, bare han fr tenkt seg om.

#first_house #aftenposten #PFU #vrvarsom #nettavisen #erikstephansen

Hardtslende kommunikasjon

Av og til kan kommunikasjon vre av det hardslende oghndfaste slaget. For ikke snakke om fotfast -jeg tenkerp rdgiveren til den tyrkiske presidenten, som i forrige ukelanget ut mot en av gruvedemonstrantene i byen Soma.


Yusuf Yerkel i aksjon - selve symbolet p et kynisk regime. Foto: Reuters

Den hardtslende - unnskyld: hardtsparkende - rdgiveren har forklart athan ble provosert av alle "fornrmelsene og angrepene" han ble utsatt for av de srgende gruvearbeiderne og de etterlatte.

I ettertid har han kommet med enhalvhjertet unnskyldning, og i dag kom meldingen om at han er sykmeldt - med vondt i foten!

Vi kan selvsagtflire av den stakkars mannen, og de hnflirer nok godt i Tyrkia ogs. Men jeg tipper at mangefamilier etter de300 omkomne i gruvekollapsen ikkeler i det hele tatt.I stedet kan Yusuf Yerkel, som rdgiveren heter, risikere bli stende som symbol p alt som er galt i Tyrkia om dagen. I verste, eller bestefall kan han bli ansvarlig for regjeringens kollaps.

Les ogs: Over 300 omkom i gruveulykken

I ettertid er det kommet fram at myndighetene har ignorert alle advarsler om sikkerheten i den gammeldagse gruven. President Recep Erdogan selv skal ha gitt blaffen, han er mest opptatt av kneble opposisjonen og sette journalister i fengsel.

Les ogs: Tre siktet for uaktsomt drap

Jeg vet ikke s veldig mye om tyrkisk samfunnsliv. Men jeg vet atmangeer rasende, bdeover det som har skjedd i gruvene og over en elendig politikk i et land som mer og mer likner p et diktatur.

I en slik situasjon er detmye omtalte sparket svrt effektiv kommunikasjonfrapresidenten og hans folk om at "wecould'nt care less" ...

Dermed kansparketbli stende som selve symbolhandlingen,selvebeviset p en kynisk regjering som ikke bryr seg det minste om folket de er satt til styre.

Kanskje gr det inn i historiebkene somselve tuen somfikk lasset til velte. Da snakker vi kommunikasjon p sitt mest konkrete.

#tyrkia #utenriks #nettavisen #erikstephansen