hits

april 2014

Tone for alle

Tone Damli er blitt mamma, og nyheten vekker berettiget oppsikt i kongeriket. Oppsikt vekker også hvem som er kilden til nyheten "alle" har gått og ventet på:

Var det Tone og barnefaren selv? Eller venner som har fulgt paret tett den siste tida? Eller kanskje stolte besteforeldre?


Markus Foss og kjæresten Tone Damli er blitt foreldre.

Neida. Kilden var spillselskapet Betsson - som tidligere i år inngikk en avtale med Tone til en verdi på mellom 1,5 og 2 millioner kroner i året.

Om de spesifikt har betalt for retten til alle eksklusive nyheter om den populære artisten - inklusive de mest private av de private - vet ikke jeg. Resultatet er like fullt underlig.

Like underlig er det at ikke mediene reagerer mer enn de gjør. Kanskje er vi blitt sløve? Vant til at slik er det blitt?

Alle de toneangivende medier i Norge har saken i dag, og nesten alle siterer hjemmesiden til Betsson -  som om selskapet var en hvilken som helst kilde.

Det er det jo ikke. Og den som reagerer skarpest er faktisk en representant for reklamebransjen. Preben Carlsen, som er daglig leder i byrået Trigger, mener det meste blir "grunnleggende galt når et spillselskap som Betsson formidler nyheten om at en av de mest folkekjære artistene i Norge blir mamma."

Hele kommentaren til Carlsen kan du lese her

Carlsen mener det er usympatisk å profittere på en så intim og personlig opplevelse som det er å bli mamma for første gang. "Når det attpåtil ikke finnes et snev av relevans for virksomheten til Betsson, blir det hele veldig, veldig feil", skriver han.

Hvor feil det kan bli, ser vi kanskje hvis vi drar det nye fenomenet enda litt lenger. Avtalen mellom Petter Northug og Coop har jo lenge vært kontroversiell, men tenk om avtalen også inneholdt klausuler om at alle Northug-nyheter først skulle publiseres på Coop sine hjemmesider?

Eller hva om Hafslund fikk enerett til alle nyheter om Vålerenga?

Er det i det hele tatt mulig å tenke seg at Kjetil Rekdals vurderinger om spillerbytter i Nettavisen eller VG fikk en hale med "sier han i følge kraftleverandøren Hafslund"?

Eller at Hafslund også begynte å bekrefte giftermål og skilsmisserykter?

Tja. Det spørs hva som blir oppfattet som akseptabelt - og her er det minst tre ulike aktører som bør ta seg en tur i tenkeboksen.

For det første vi i pressen, som uten tvil undergraver vår egen integritetet og troverdighet hver gang vi siterer en kommersiell aktør som bare har betalt for oppmerksomheten det gir å bli sitert. 

For det andre de kommersielle aktørene selv, der de fleste heldigvis har mer fintfølelse overfor publikum enn hva Betsson tydeligvis har.

Og så er det jo artistene og fotballspillerne og kjendisene selv da. For en ting er jo å la seg friste til en sydentur av et kjendisblad, eller stille opp profesjonelt for en sponsor.

Noe annet er det å gi fra seg eiendomsretten over selve livet.

 

#tonedamli #nettavisen #erikstephansen #betsson #

Et blått lys for NRK

Hvilket NRK skal vi ha i framtida?

Det var temaet for frokostmøtet til den liberale tankesmien Civita i dag morges. Til stede i panelet var kulturminister Torhild Widvey, SV-politiker Bård Vegar Solhjell, VG-redaktør Torry Pedersen og NRK-sjef Thor Gjermund Eriksen.


En av mange rørende stunder for Civita-panelet.

Nå er det ikke slik at NRK ligger på sotteseng. Tvert om er NRK en av de sterkeste allmennkringkasterne i Europa, en statlig TV-kanal som har klart seg bemerkelsesverdig mot de kommersielle konkurrentene. Slik sett brenner det slettes ikke noe blått lys for NRK. Langt derifra.

Så sterk er NRKs posisjon at Thor Gjermund Eriksen følte seg nødt til å presisere at TV 2 og TV Norge er nesten like store som NRK i aldersgruppen 20 - 49 år.  

Og problemet er ikke NRKs posisjon som allmennkringkaster og forvalter av samfunnsoppdraget - blant annet generell folkeopplysning, sikring av en bred samfunnsdebatt og sikring av minoritetsrettigheter. Der var panelet rørende enige, ja - Torry Pedersen grep nesten til tårene da han skildret sin opplevelse av NRK-monopolets formidling av Jonny Nilssons verdensrekord på 5000 meter i Karuizawa i 1963. 

Men hvordan ser medielandskapet ut 51 år seinere?

I dag er ikke lenger NRK den reklamefrie statskanalen alle samler seg om i gode eller tunge stunder. I dag flasher sponsorplakatane mot oss på hvert eneste større arrangement, mange av programmene er til forveksling lik de vi ser på de kommersielle kanalene, og på nettsidene bruker NRK sin velbygde muskler i skarp konkurranse med kommersielle aktører.

For å holde oss til Torry Pedersen:

-  Når jeg bruker telefonen min og leter etter en app fra Hamar Arbeiderblad, finner jeg ikke noe. Men på NRK finner jeg en app som gir meg alle nyheter fra Hedmark. Er det NRKs oppgave å ta livet av Hamar Arbeiderblad?

Eller når VG-redaktøren går inn på nrk.no, finner han dybde og innsikt og verdifulle kulturdebatter? Nei, det første han er ser er et oppslag om at treneren til Michael Phelps mener at svømmestjerna ikke er i form. 

- Ikke mye kultur eller samfunnsoppdrag her. Bla dere nedover her da, har dere sett en same her noen gang?

Og mens latteren runger i lokalet, her er vi ved kjernen i problemstillingen:

Ska NRK fritt kunne konkurrere på områder der markedet klarer seg fint på egenhånd? Særlig er dette tydelig på nettet: Skal NRK få bruke lisenspengene til å tilby "gratis" nyheter og alskens kommersielt innhold på nettet - der alle andre må innføre betalingsmurer eller leve av annonseinntekter (som i Nettavisen)?

Selvsagt er det her det blå lyset vil skinne fra den blå-blå regjeringen:

- Vi er nødt til å ta debatten: hva er kjernen i NRKs samfunnsoppdrag? spurte Widwey retorisk, uten å ville konkretisere hva hun mente ikke lå innenfor oppdraget.

Men allerede nå har hun signalisert at NRK er for dominerende i enkelte markeder. At de i den kommende stortingsmeldingen vil se nøyere på NRKs sponsorplakater.  Og reklamen på nettsidene. Og aktiviteten til NRK Aktivum.

Her har hun til og med støtte fra Solhjell, og signalene om lavmoms og omlegging av pressestøtten og den generelle mediepolitikken er såpass kraftige at Widvey er nødt  til å komme med noe. Derfor gjør NRK klokt i å forberede seg på strammere tøyler allerede nå.

Så har selvsagt Thor Gjermund Eriksen et  poeng når han sier at norske mediers største konkurrent slettes ikke er NRK - verken kommersielt eller i oppslutning. Det er Google og Facebook.

Dette er et kraftfullt argument for å gjøre NRK ordentlig i stand til å verne om norsk identitet og kultur.

Men argumentet er samtidig et tveegget sverd. For NRK klarer ikke å ta opp konkurransen mot de internasjonale gigantene alene.

#nrk #civita #erikstephansen #nettavisen