hits

april 2014

Tone for alle

Tone Damli er blitt mamma, og nyheten vekker berettiget oppsikt i kongeriket. Oppsikt vekker ogs hvem som er kilden til nyheten "alle" har gtt og ventet p:

Var det Tone ogbarnefaren selv?Ellervenner som har fulgt paret tett den siste tida?Eller kanskje stolte besteforeldre?


Markus Foss og kjresten Tone Damlier blitt foreldre.

Neida. Kilden var spillselskapet Betsson - som tidligere i r inngikk en avtale med Tone til en verdi pmellom 1,5 og 2 millioner kroner i ret.

Om de spesifikt har betalt for retten til alle eksklusive nyheter om denpopulre artisten- inklusive de mest private av de private- vet ikke jeg. Resultatet er like fullt underlig.

Like underlig er det at ikke mediene reagerer mer enn de gjr. Kanskje er vi blitt slve? Vant til at slik er det blitt?

Alle de toneangivende medier i Norge har saken i dag,og nesten alle siterer hjemmesiden til Betsson - som om selskapetvar en hvilken som helst kilde.

Det er det jo ikke. Og den som reagerer skarpest er faktisk en representant for reklamebransjen. Preben Carlsen, som er daglig leder i byret Trigger, mener det meste blir "grunnleggende galt nr et spillselskap som Betsson formidler nyheten om at en av de mest folkekjre artistene i Norge blir mamma."

Hele kommentaren til Carlsen kan du lese her

Carlsen mener det erusympatisk profittere p en s intim og personlig opplevelse som det er bli mamma for frste gang. "Nr det attptil ikke finnes etsnev av relevans for virksomheten til Betsson, blir det hele veldig, veldig feil", skriver han.

Hvor feil det kan bli, ser vi kanskje hvis vi drar det nyefenomenetenda littlenger. Avtalen mellom Petter Northug og Coop har jo lenge vrt kontroversiell, men tenk om avtalen ogs inneholdt klausuler om at alle Northug-nyheter frst skulle publiseres p Coop sine hjemmesider?

Eller hva om Hafslund fikk enerett til alle nyheter om Vlerenga?

Er det i det hele tatt mulig tenke seg at Kjetil Rekdals vurderinger om spillerbytteri Nettavisen eller VG fikk en hale med "sier han i flge kraftleverandren Hafslund"?

Eller at Hafslund ogs begynte bekrefte gifterml og skilsmisserykter?

Tja. Det sprs hva som blir oppfattet som akseptabelt - og her er det minst tre ulike aktrer som br ta seg en tur i tenkeboksen.

For det frste vi i pressen, som uten tvil undergraver vr egen integritetet og troverdighet hver gang vi siterer en kommersiell aktr sombare har betalt for oppmerksomheten det gir bli sitert.

For det andre de kommersielle aktrene selv, der de fleste heldigvis har mer fintflelse overfor publikum enn hva Betsson tydeligvis har.

Og s er det jo artistene og fotballspillerne og kjendisene selv da.For en ting er jo la seg friste til en sydentur av et kjendisblad, eller stille opp profesjonelt for en sponsor.

Noe annet er det gi fra segeiendomsretten overselve livet.

#tonedamli #nettavisen #erikstephansen #betsson #

Et bltt lys for NRK

Hvilket NRK skal vi ha i framtida?

Det var temaet for frokostmtet til den liberaletankesmien Civita i dag morges. Til stede i panelet var kulturminister Torhild Widvey, SV-politiker Brd Vegar Solhjell, VG-redaktr Torry Pedersen og NRK-sjef Thor Gjermund Eriksen.


En av mange rrende stunder for Civita-panelet.

N er det ikke slik at NRK ligger p sotteseng. Tvert om er NRK en av de sterkeste allmennkringkasterne i Europa, en statlig TV-kanal som har klart seg bemerkelsesverdig mot de kommersielle konkurrentene. Slik sett brenner detslettes ikke noe bltt lysfor NRK. Langt derifra.

S sterk er NRKs posisjon at Thor Gjermund Eriksenflte seg ndt til presisere at TV 2 og TV Norge er nesten like storesom NRK i aldersgruppen 20 - 49 r.

Og problemet er ikke NRKs posisjon som allmennkringkaster og forvalter av samfunnsoppdraget -blant annet generellfolkeopplysning, sikring av en bred samfunnsdebatt og sikring av minoritetsrettigheter. Der var panelet rrende enige, ja - Torry Pedersen grep nesten til trene da han skildretsin opplevelse av NRK-monopolets formidling av Jonny Nilssons verdensrekord p5000 meteri Karuizawa i 1963.

Men hvordan ser medielandskapetut 51 r seinere?

I dag er ikke lenger NRK den reklamefrie statskanalen alle samler seg om i gode eller tunge stunder. I dag flasher sponsorplakatane mot oss p hvert eneste strre arrangement, mange av programmene er til forveksling lik de viser p de kommersielle kanalene, og p nettsidene brukerNRK sin velbygde muskler iskarp konkurranse medkommersielle aktrer.

For holde oss til TorryPedersen:

-Nr jeg bruker telefonen min og leter etter en app fra Hamar Arbeiderblad, finner jeg ikke noe. Men p NRK finner jeg en app som gir meg alle nyheter fra Hedmark. Er det NRKs oppgave ta livet av Hamar Arbeiderblad?

Eller nr VG-redaktren gr inn pnrk.no, finner han dybde og innsikt og verdifulle kulturdebatter? Nei, det frste han erserer et oppslag om at treneren tilMichael Phelps mener at svmmestjerna ikkeer i form.

- Ikke myekultur eller samfunnsoppdrag her. Bla dere nedover her da, har dere sett en same her noen gang?

Og mens latteren runger i lokalet, her er vi ved kjernen i problemstillingen:

Ska NRK fritt kunnekonkurrere p omrder der markedet klarer seg fint p egenhnd? Srlig er dette tydelig p nettet: Skal NRK f bruke lisenspengene til tilby "gratis" nyheter og alskens kommersielt innhold p nettet - der alle andre m innfre betalingsmurer eller leve av annonseinntekter (som i Nettavisen)?

Selvsagt er det her det bl lyset vil skinne fra den bl-bl regjeringen:

- Vi er ndt til ta debatten: hva er kjernen i NRKs samfunnsoppdrag? spurteWidwey retorisk, uten ville konkretisere hva hun menteikke l innenfor oppdraget.

Men allereden har hun signalisert at NRKer for dominerende i enkelte markeder. At de i den kommende stortingsmeldingen vil se nyere p NRKs sponsorplakater. Og reklamen p nettsidene. Og aktiviteten til NRK Aktivum.

Her har hun til og med sttte fra Solhjell, og signalene om lavmoms ogomlegging av pressesttten og den generelle mediepolitikken er spass kraftige at Widvey er ndt til komme med noe. Derfor gjr NRK klokt i forberede seg p strammere tyler allerede n.

S har selvsagt Thor Gjermund Eriksen et poeng nr han sier at norske mediers strste konkurrent slettes ikke er NRK - verkenkommersielt eller i oppslutning. Det er Google og Facebook.

Dette er et kraftfullt argument for gjre NRK ordentlig i stand til verne om norsk identitet og kultur.

Men argumentet er samtidig et tveegget sverd. For NRK klarer ikke ta opp konkurransen mot de internasjonale gigantene alene.

#nrk #civita #erikstephansen #nettavisen