hits

Snart blir vi nrradio alle sammen

ULIKE FORTELLINGER: Medietilsynets leder Mari Velsand m ogs lytte til de historiefortellerne som ikke lenger er der. Foto Amedia.

Medietilsynet skal granske NRKs konkurransevridende effekt - og i dag fikk de innspill fra en samlet mediebransje. Utfordringen er at det finnes minst to "hovedfortellinger" om NRK - som begge er sanne. Og noen historiefortellere som allerede er tause.

Den frste fortellingen om NRK er en udelt suksesshistorie. Det er historien om et NRK som vi alle er glade i, om P3-Morgen, Skavlan, Ingrid Espelid Hovig og Erik Bye.

Om dyktig nyhetsformidling gjennom Dagsnytt og Dagsrevyen, spennende valgprogrammer og dagsaktuelle debatter i Politisk kvarter og Dax18. Og om ruvende sportsbegivenheter og kulturelle storsatsinger. 

Dette er historien om et NRK vi ikke vil miste.

Men den andre fortellingen om NRK er historien om den populre gjkungen som er i ferd med presse de private, ikke-statlige medieaktrene ut av redet. Det er historien om et NRK som i dag sysselsetter 20 prosent av alle norske journalister, eller hver tredje norske journalist utenfor Oslo. Og som snart er like stor alene som de ti strste vrige mediene til sammen.

Dette er historien om et NRK som p sikt kan rasere det norske mediemangfoldet. 

Grafen viser hvordan den stabile inntektskningen til NRK er i ferd med ta igjen de ti strste strste avisene i Norge til sammen. Grafikk: Medier24.

P Medietilsynets innspillskonferanse i dag var NRK-sjef Thor Gjermund Eriksen naturlig nok opptatt av fortelle den frste historien. Om hvor godt NRK oppfyller konsesjonsvilkrene fra Stortinget, og hvor tilfreds det norske folk er med NRK. 

Og ja, denne historien er sann. Men der NRK tidligere oppfylte konsesjonsvilkrene p radio og tv, oppfyller de i dag konsesjonsvilkrene med full og kende tyngde p nett - der ogs alle de andre aktrene forsker etablere seg.:

  • NRK har riksnyheter p nett
  • NRK har sport p nett
  • NRK har underholdning p nett
  • NRK har kulturnyheter p nett
  • NRK har lokale nyheter p nett
  • Og NRK har debatt p nett.

Thor Gjermund Eriksen kjemper om hvilken NRK-historie som skal fortelles. Foto NRK.

 

Det er selvsagt denne konkurransen de var opptatt av, bde Schibsted og Amedia, Dagbladet og lokalavisene, TV 2 og TV Norge, hvordan NRK ved hjelp av statlige kroner blir mer og mer dominerende i et delvis nytt, felles og ferskt nettmarked som antakelig hadde fungert like godt - eller bedre - uten de statlige kronene.  

Slik sett kan du si at vi alle var mtt opp for grte for vr syke mor. Det mest talende var likevel aktrene som ikke var der:

Nrradioene.

Kanskje er du gammel nok til huske frisleppet den gang de lokale "piratradioene" ble lovlige? Den gangen entusiasmen sto i taket over det lokale initiativet som n skulle blomstre og gi kt mediemangfold over det ganske land?

Det ble det ingenting av, med unntak av noen f ideelle nrradioaktrer som driver mer eller mindre p dugnad. For som kjent sto dyktige NRK klar til mte den gryende konkurransen, bde sentralt og lokalt. Og i dag vet vi resultatet:

I dag har vi NRK P1, P1+, P2, og P3, NRK Alltid Nyheter, NRK Klassisk - alle lokalsendingene - og NRK P13, 14 og 15 og jeg vet ikke hva ...

Og ikke misforst: Jeg er blitt svrt glad i min favorittstasjon P13. Men dette handler alts ikke om at NRK ikke er dyktige, eller at vi ikke er glade i NRK, men at de er s store og flinke at de, som i nrradiomarkedet, kan komme til kvele alt tillp til grnt gress i kilometers omkrets. 

Plansjen viser hvordan Google og Facebook er i ferd med ta over hele det digitale annonsemarkedet. Kilde: Schibsted.

 

Skremmebildet stemmer ikke for den generelle mediesituasjonen - enn. Men faktum er at de tre faktorene dyktige folk i NRK, statlige milliarder og Facebook/Google er i ferd med destabilisere det norske mediemarkedet.  

Derfor m Medietilsynets leder Mari Velsand denne gangen ikke hyre inn medievitere eller andre medieforskere som skal underske om det norske folk er fornyde med NRK, eller om NRK oppfyller kravene som Stortinget har satt. Det vet vi.

I stedet br forskerne analysere hva NRK gjr p nett, i hvilket omfang de gjr det, hvorfor de gjr det, og i hvilken grad de like gjerne kunne overlatt store deler av nettmarkedet til andre.

Slik at vi andre ikke ender som "nrradioer" alle sammen, tvunget til sende mer og mer musikk for f endene til mtes.

 
Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar