hits

"S mye koster en Trump-mur rundt Norge"

TRUMP-MUR MOT MEXICO: Slik kan det g om Senterpartiet fr stanse"100 prosent av ulovlig innfrt mengde". Foto Scanpix/AFP

Trodde du at byrkrater var kjedelige folk? Da vil du tro om igjen etter ha lest hva Finansdepartementet svarer p et budsjettsprsml fra Senterpartiet.

Det er budsjett-tid, og alle partiene p Stortinget er i full gang med lage sine alternative budsjetter. Dermed fr Finansdepartementet en rekke sprsml, og ett av dem, fra Senterpartiet, ld slik:

"Hvor stor m bevilgningen i statsbudsjettet for 2018 vre, dersom den ansltte andelen beslaglagt hhv l, vin, sprit og narkotika skal utgjre hhv 50%, 70% og 100% av totalt ulovlig innfrt mengde?"

Relativt trt svarer departementet at siden ingen vet hvor mye totalmengden av innsmuglede varer er, er det vanskelig ansl hva 50, 70 eller 100 prosent eventuelt innebrer. 

De bemerker ogs at det ikke er realistisk stoppe "all ulovlig inn- og utfrsel av varer". S kommer det:

" skulle stanse "100 prosent av totalt ulovlig innfrt mengde" vil innebre at absolutt alle reisende, transportmidler, containere, brev/pakker og s videre m stanses og kontrolleres p grensen. Samtidig m 2 366 kilometer grense mot Sverige og Finland stenges fysisk for hindre at noen tar seg over grensen uten bli kontrollert (grensen mot Russland er allerede stengt/kontrollert).

Basert p kostnadsanslag for USAs mur mot Mexico kan prisen for Norges del bli alt mellom 120 og 800 milliarder kroner. Da er det ikke tatt hyde for at byggekostnadene i Norge trolig er hyere enn i USA. Og da har vi enda ikke begynt bekymre oss for vr over 25 000 kilometer lange kystlinje (fire ganger s lang om vi teller med yene)."

Oslo 20171023.Leder Trygve Slagsvold Vedum p Senterpartiets landsstyremte i Oslo.Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
Vil Trygve Slagsvold Vedum klare stanse 100 prosent av all smugling? Foto Scanpix

Men s er det jo det at heller ikke en "Trump-mur" er nok: Her m bde brevduer, tollfalker og mer moderne droneteknologi tas i bruk, iflge departementet.

"All post inn til Norge vil ogs mtte gjennomlyses og pnes. Selv om vi trekker av for postkort fra ferierende nordmenn p de over 40 millioner postsendinger som hvert r distribueres av Posten (i tillegg kommer forsendelser med andre transportrer), tilsier et uakademisk anslag at vi trenger i overkant av 10 000 tolltjenestemenn, bare for kontrollere post og pakker.

Tolletaten er godt kjent med at smuglere er kreative og oppfinnsomme. Det er derfor ikke usannsynlig at brevdueindustrien vil f en oppsving i et slikt regime. P dette omrdet er det lite erfaring i dag, men man kan hpe at et eventuelt slikt problem kan lses med tollfalker eller droneteknologi."

Men heller ikke dette er nok. Her trengs bde bilskannere og kroppsskannere. 

"Hvor omfattende dette vil vre kan ogs illustreres med at alle de nesten 3 500 trailerne som kjrer inn i Norge hver dag, hvorav langt de fleste over Svinesund, vil mtte kontrolleres og skannes. Bare for ta unna gjennomsnittstrafikken vil man trenge over 25 skannere p Svinesund for at ikke kene skal bygge seg opp, og det vil trolig vre behov for omtrent det dobbelte for kunne ta unna trafikken i pressperioder.

I tillegg kommer om lag 9 millioner person- og varebiler som ogs vil mtte gjennom tilsvarende regime dersom 100 prosent-mlet skal kunne ns. Nr Tolletaten i dag har kontroller og stenger E6 slik at alle biler m innom tollstasjonen danner det seg raskt ker over grensen, selv om s godt som alle bilene bare fr kjre rett gjennom kontrollen. Hvor lange kene vil bli dersom alle bilene skal kontrolleres er vanskelig se for seg. Alle personer vil dessuten mtte kroppsvisiteres ved grensepassering og bagasje m gjennomlyses og pnes, og om man skal vre 100 prosent sikker m reisende ogs g gjennom en skalt kropsskanner som viser om man smugler stoff inni kroppen. Med nesten 40 millioner reisende inn i Norge rlig sier det seg selv at dette ikke er praktisk gjennomfrbart."

Kommunikasjonssjef Therese Riiser Waaalen. Foto Finansdepartementet

 

P sprsml vil ikke Finansdepartementet rpe hvem den kreative forfatteren er. Iflge kommunikasjonssjef Therese Riiser Wlen var det flere inne i bildet, bde fra fagavdelingen, kommunikasjonsavdelingen og politisk ledelse. Hun innrmmer at de hadde det ganske morsomt.

Hele svaret fra Finansdepartementet kan du lese her

 
Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar