Helt blinde for andres behov

VROOOM: Fra 2019 kommer det EU-krav om at Tesla og andre elbiler utstyres med lyd. 

Om få måneder skal el-bilene utstyres med høyttalere. Det betyr at de enten må si VROOOM - eller kanskje kjøre forbi deg for full musikk.

Det er EU som har bestemt at alle nye el-biler skal utstyres med kunstig lyd for å advare blinde og svaksynte i trafikken. 

Elbilforeningen er mot forslaget, og mener at dette er som å rygge inn i framtida. Det kan være. Men alle vet at vi må ha biler som kan rygge. Ellers blir vi fort stående der.

Jeg har selv elbil, og skjønner at "min" forening nærmest på refleks er motstander av et påbud som bare rammer elbiler. Påbudet er nemlig "urettferdig" - og gjelder ikke alle de nye stillegående bensin- og dieselbilene.  

-  Da blir det til at man prøver å gjøre elbil til et problem snarere enn en løsning på problemet med utslipp og støy, sier Ståle Frydenlund i Elbilforeningen til Aftenposten.

Eventuelt at man selv er med på å gjøre elbilen til et problem. For snakk om å være blinde for andres behov.

Dette hadde kanskje ikke Elon Musk forutsett. Foto Wikipedia.

I denne saken er det nemlig enda lettere å skjønne de blinde og svaksyntes frustrasjon. Mange føler seg utrygge i trafikken fra før, og de blir selvsagt enda mer usikre når de ikke kan høre bilene som smyger seg innpå dem bakfra.

Da hjelper det lite at 80 prosent av elbilførerne oppgir at de aldri har opplevd farlige situasjoner grunnet bilens lave lyd. 

Det er jo ikke bilførernes opplevelse som er interessant her, men fotgjengernes. Dessuten, tallene må vel bety at opp mot 20 prosent av elbilførerne faktisk har opplevd en farlig situasjon? 

Dessuten er det teknologisk sett ikke noen som helst problemer å utstyre nye biler med lydsystemet som trengs. Lovarbeidet er på langt nær fullført, og kravet fra EU gjelder bare hastigheter opp til 20 km/t. 

Et lyd-påbud trenger ikke bety at elbilen må lage lyd på folketomme Hardangervidda. Foto: Magnus Blaker/Nettavisen

Lyden skal ikke kunne skrus av, ifølge EU, men kanskje kan det godtas med sensorer som slår lyden automatisk på bare når det er levende vesener i nærheten? Altså at du slipper lyden hjemme på gårdsplassen eller i garasjen eller i fullstendig ensomhet på en rasteplass på Hardangervidda?   

Heller ikke hvilke lyder som skal gjelde, er avklart. Noen har mer eller mindre fleipete foreslått musikk, mens andre påpeker at den tradisjonelle "billyden" vil være å foretrekke - for å unngå en altfor heftig kakofoni i bybildet. 

Noen elbiler har lyd allerede: Elbilen Kia Soul plinger når den kjører sakte framover, og summer når den rygger. Også Nissan Leaf, Norges mest solgte, kan lage lyd. Det kan også Mercedes'  B-Electric, og Volkswagens e-Up.  

Uansett: her må Elbilforeningen heller gå inn i konstruktiv dialog framfor å sutre over en mulig ulempe som slett ikke trenger å bli det.

Hva mener du? Hvordan kan et slikt lyd-påbud gjennomføres med minst mulig problemer? 

 
hits