hits

NRK mot mediemangfoldet

Kulturminister Linda Hofstad Helleland vil kikke NRK nærmere i kortene.

BERGEN: I går kom meldingen om at Medietilsynet skal undersøke om NRK har negative virkninger på det norske mediemarkedet. I dag måtte NRK forklare seg for norske redaktører.

Styreleder Harald Stanghelle la ikke fingrene mellom da han åpnet høstmøtet til Norsk Redaktørforening i Bergen i formiddag:

  • De siste 2-3 åra har vært blant de mest dramatiske i norsk mediehistorie.
  • Norske politikere har vært overraskende tafatte når det gjelder tiltak mot internasjonale giganter uten skatteforpliktelser.

Men med Kulturdepartementets marsjordre til Medietilsynet i går kan det kanskje skje noe. 

- Det er særlig aktiviteten på nett og den digitaliseringen og omstillingen norske medier står i midt oppe i som gjør dette aktuelt, sa kulturminister Linda Hofstad Helleland til DN i går. 

Og selvsagt er det de skattefrie, amerikanske gigantene som Facebook og Google som først og fremst skaper problemer for norsk mediebransje. Men deretter kommer et stadig mer dominerende NRK, som nærmest ser ut til å ha ambisjoner om å stå for hele mediamangfoldet alene.  

Jeg har skrevet om dette før, i bloggen NRK - den store gjøkungen

Og like etterpå vred Dagbladets sjefredaktør John Arne Markussen temperaturen opp enda et hakk: NRK er politikernes bortskjemte drittunge

Kjernen i problemet er at mens NRK tidligere drev med radio og fjernsyn, så eser de nå ut over alle flater og plattformer - særlig på nett, der også resten av mediebransjen forsøker å etablere seg. 

Men der avisene prøver å ta seg betalt i form av plussinnhold (f eks Aftenposten og Nordlys), eller i form av reklame (f eks Nettavisen og TV 2), så kan NRK legge alt ut gratis på grunn av en generøs lisensordning som vokser stødig hvert eneste år - også under den borgerlige regjeringen. 

  • Hvordan påvirker det folks betalingsvillighet når de kan få alt gratis fra NRK?
  •  Hvordan undergraver det andres muligheter til å lage god journalistikk?
  • Og hvordan ødelegger det for andre når giganten NRK pøser ut innholdet sitt gratis og franko til norske mediers hovedkonkurrent Facebook?

Regionredaktør Kai Aage Pedersen forsøkte under en debatt i dag å kalle NRKs aktivitet på Facebook for "moderat". Men det ville ikke Schibsted-redaktør Einar Hålien godta:

Han kunne legge fram tall på at NRK i september hadde lagt ut 133 oppdateringer på Facebook - hver dag.

Hundreogtrettitre poster hver eneste dag. 

Der er jeg enig med Schibsted, det er ikke akkurat moderat. 

Og hvorfor gjør NRK det? 

Jo, ut fra en slags logikk om at alle andre gjør det. Dette er jo den samme logikken vi andre bruker, og kanskje må ta selvkritikk for, fordi vi tør ikke annet. Men hvorfor skal den logikken gjelde for NRK? 

Dette og mange andre spørsmål står i kø når Medietilsynet nå skal forsøke å analysere ikke bare NRKs positive sider, men også negative sider. Andre som vil stå i kø er norske norske redaktører og direktører for å forsøke å illustrere situasjonen. 

Så er det selvsagt noen som velger å misforstå diskusjonen, om at dette handler om å vingeklippe NRK, eller om å svekke NRK. Det gjør det ikke.

Jeg tror tvert om de aller fleste norske medieledere ønsker seg et sterkt NRK, på de områdene der NRK skal være sterke. Men kanskje betinger det at NRK begrenser seg på andre områder, altså at de ikke tar mål av seg for å stå for hele det norske mediemangfoldet alene. 

I første omgang blir den viktigste oppgaven til Medietilsynet å skaffe til veie forskere som kan medieøkonomi. Her hjelper ikke generell synsing om hvordan ting burde og kunne være.

Dette er beinharde økonomiske realiteter. 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar