hits

NRK mot mediemangfoldet

Kulturminister Linda Hofstad Helleland vil kikke NRK nrmere i kortene.

BERGEN: I gr kom meldingen om at Medietilsynet skal underske om NRK har negative virkninger p det norske mediemarkedet. I dag mtte NRK forklare seg for norske redaktrer.

Styreleder Harald Stanghelle la ikke fingrene mellom da han pnet hstmtet til Norsk Redaktrforening i Bergen i formiddag:

  • De siste 2-3 ra har vrt blant de mest dramatiske i norsk mediehistorie.
  • Norske politikere har vrt overraskende tafatte nr det gjelder tiltak mot internasjonale giganter uten skatteforpliktelser.

Men med Kulturdepartementets marsjordre til Medietilsynet i gr kan det kanskje skje noe. 

- Det er srlig aktiviteten p nett og den digitaliseringen og omstillingen norske medier str i midt oppe i som gjr dette aktuelt, sa kulturminister Linda Hofstad Helleland til DN i gr. 

Og selvsagt er det de skattefrie, amerikanske gigantene som Facebook og Google som frst og fremst skaper problemer for norsk mediebransje. Men deretter kommer et stadig mer dominerende NRK, som nrmest ser ut til ha ambisjoner om st for hele mediamangfoldet alene.  

Jeg har skrevet om dette fr, i bloggen NRK - den store gjkungen

Og like etterp vred Dagbladets sjefredaktr John Arne Markussen temperaturen opp enda et hakk: NRK er politikernes bortskjemte drittunge

Kjernen i problemet er at mens NRK tidligere drev med radio og fjernsyn, s eser de n ut over alle flater og plattformer - srlig p nett, der ogs resten av mediebransjen forsker etablere seg. 

Men der avisene prver ta seg betalt i form av plussinnhold (f eks Aftenposten og Nordlys), eller i form av reklame (f eks Nettavisen og TV 2), s kan NRK legge alt ut gratis p grunn av en geners lisensordning som vokser stdig hvert eneste r - ogs under den borgerlige regjeringen. 

  • Hvordan pvirker det folks betalingsvillighet nr de kan f alt gratis fra NRK?
  •  Hvordan undergraver det andres muligheter til lage god journalistikk?
  • Og hvordan delegger det for andre nr giganten NRK pser ut innholdet sitt gratis og franko til norske mediers hovedkonkurrent Facebook?

Regionredaktr Kai Aage Pedersen forskte under en debatt i dag kalle NRKs aktivitet p Facebook for "moderat". Men det ville ikke Schibsted-redaktr Einar Hlien godta:

Han kunne legge fram tall p at NRK i september hadde lagt ut 133 oppdateringer p Facebook - hver dag.

Hundreogtrettitre poster hver eneste dag. 

Der er jeg enig med Schibsted, det er ikke akkurat moderat. 

Og hvorfor gjr NRK det? 

Jo, ut fra en slags logikk om at alle andre gjr det. Dette er jo den samme logikken vi andre bruker, og kanskje m ta selvkritikk for, fordi vi tr ikke annet. Men hvorfor skal den logikken gjelde for NRK? 

Dette og mange andre sprsml str i k nr Medietilsynet n skal forske analysere ikke bare NRKs positive sider, men ogs negative sider. Andre som vil st i k er norske norske redaktrer og direktrer for forske illustrere situasjonen. 

S er det selvsagt noen som velger misforst diskusjonen, om at dette handler om vingeklippe NRK, eller om svekke NRK. Det gjr det ikke.

Jeg tror tvert om de aller fleste norske medieledere nsker seg et sterkt NRK, p de omrdene der NRK skal vre sterke. Men kanskje betinger det at NRK begrenser seg p andre omrder, alts at de ikke tar ml av seg for st for hele det norske mediemangfoldet alene. 

I frste omgang blir den viktigste oppgaven til Medietilsynet skaffe til veie forskere som kan mediekonomi. Her hjelper ikke generell synsing om hvordan ting burde og kunne vre.

Dette er beinharde konomiske realiteter. 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar