hits

Nettavisen fram på omdømme-måling

kommentarer

BrandIndex er en løpende merkevaretracker, og resultatene for Q3 er basert på snittet av dataene innhentet siste 12 uker med siste dato 20. september.

 

Nettavisen har i høst gjort et vesentlig hopp i omdømmet blant folk flest, og blir nå bedre likt enn begge de store tabloidene VG og Dagbladet. Årsaken kan være Nettavisens gode valgdekning. 

Tallene kommer fram i merkevareundersøkelsen til YouGov Brand Index, tredje kvartal, og viser utviklingen blant norske medier. Utvalget omfatter et landsomfattende, representativt utvalgt på 1005 personer over 18 år. 

Først en advarsel - dette er nemlig en ordentlig selvskryteblogg:

For Nettavisen er høstens sjetteplass svært gledelig. Den innebærer ikke bare at vi nå blir rangert høyere enn "erkerivalene" VG og Dagbladet, men også høyere enn de store regionavisene Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen - og ikke minst de store "flaggskipene" VG helg og Magasinet (Dagbladet). 

Fremdeles ligger imidlertid Nettavisen godt under Aftenposten og Dagens Næringsliv, samt kategorien "din lokalavis", som alle tradisjonelt ligger svært høyt på tilsvarende målinger.

Begge de to toppene taper imidlertid terreng i perioden, mens det er økonominettstedet E24 som stiger mest (+ 2,0 poeng). Nettavisen følger hakk i hæl (+1,7 poeng), og årsaken kan være at valgdekningen falt i smak hos store lesergrupper. 

Endring nå vs endring Q2: Plansjen viser at Nettavisen er i en særstilling når det gjelder endring både i kvalitet og omdømme. Kilde: YouGov

 

Undersøkelsen faller dels sammen med Arendalsuka, hvor Nettavisen satset mye for å prioriterte det vi visste ville bli en spennende valgkamp.

Til sammen hadde vi fem medarbeidere på plass i Arendal. Det er langt færre enn for eksempel store de konkurrentene VG og Aftenposten, men i vår spissede dekning likte leserne særlig disse sakene:

Hadia Tajik om sjokkmålingene: - Jeg ser bare en årsak

Jette Christensen kritiserte Siv Jensen: Men Støre sa akkurat det samme

Terningkast om partilederne: Støre klar vinner av partilederdebatten  

Like etterpå tok gjesteredaktørene plass i Nettavisens redaksjonslokaler.

Først ute var Knut Arild Hareide (KrF) og deretter Rasmus Hansson (MDG), Trond Giske (Ap), Audun Lysbakken (SV) og Siv Jensen (Frp) i de to siste ukene av august. Erna Solberg (H), Trine Skei Grande (V), Marit Arnstad (Sp) og Bjørnar Moxnes (Rødt) kom i begynnelsen av september. 

Alle de ni partiene var representert med selveste partilederne eller nestlederne. Dette sikret verdifulle innspill til redaksjonen, og en allsidig dekning der flere synspunkter kom fram. Særlig likte leserne disse sakene:

Gjesteredaktør Erna Solberg: - Innbyggerne blir flådd

Gjesteredaktør Trond Giske advarer: - En stemme til MDG betyr ikke nødvendigvis et skifte

Gjesteredaktør Bjørnar Moxnes: - Det Sylvi vil du skal glemme

Overordnet image: Kurven gjennom året viser et sammendrag av positiv/negativ oppmerksomhet, generelt inntrykk, kvalitet, verdi, rykte, tilfredshet og om du vil anbefale Nettavisen til en venn eller kollega. Kilde: YouGov

 

Bloggen til Rødt-lederen var faktisk en av Norges mest leste kommentarer i hele Norge under valgkampen, og toppet delelisten for september. Også flere av Nettavisens faste bloggere markerte seg sterkt. I en særstilling står sjefredaktør Gunnar Stavrum, og blant de best likte og leste var: 

Gunnar Stavrum: Sjekk aldri en god Listhaug-historie

Jan Petter Sissener: Støres kommunistiske kamerat

Kjell Magne Rystad: Vedum gir tilbakeskritt

Erik Stephansen: Mot beinhard valgkamp etter valget

Også selve kjennskapen til Nettavisen økte vesentlig i perioden. Det som først og fremst kjennetegner avisen i følge panelet er at vi er oppdatert, informativ, troverdig, kompetent, underholdende og engasjerende.

I følge panelet er vi langt mindre nyskapende, modige, kontroversielle og inspirerende. Vi er heller ikke i utpreget grad irriterende, maskuline eller ensporete.

Det siste kan vi kanskje leve med.