hits

Nettavisen fram p omdmme-mling

BrandIndex er en lpende merkevaretracker, og resultatene for Q3 er basert p snittet av dataene innhentet siste 12 uker med siste dato 20. september.

 

Nettavisen har i hst gjort et vesentlig hopp i omdmmet blant folk flest, og blir n bedre likt enn begge de store tabloidene VG og Dagbladet. rsaken kan vre Nettavisens gode valgdekning. 

Tallene kommer fram i merkevareunderskelsen til YouGov Brand Index, tredje kvartal, og viser utviklingen blant norske medier. Utvalget omfatter et landsomfattende, representativt utvalgt p 1005 personer over 18 r. 

Frst en advarsel - dette er nemlig en ordentlig selvskryteblogg:

For Nettavisen er hstens sjetteplass svrt gledelig. Den innebrer ikke bare at vi n blir rangert hyere enn "erkerivalene" VG og Dagbladet, men ogs hyere enn de store regionavisene Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fdrelandsvennen - og ikke minst de store "flaggskipene" VG helg og Magasinet (Dagbladet). 

Fremdeles ligger imidlertid Nettavisen godt under Aftenposten og Dagens Nringsliv, samt kategorien "din lokalavis", som alle tradisjonelt ligger svrt hyt p tilsvarende mlinger.

Begge de to toppene taper imidlertid terreng i perioden, mens det er konominettstedet E24 som stiger mest (+ 2,0 poeng). Nettavisen flger hakk i hl (+1,7 poeng), og rsaken kan vre at valgdekningen falt i smak hos store lesergrupper. 

Endring n vs endring Q2: Plansjen viser at Nettavisen er i en srstilling nr det gjelder endring bde i kvalitet og omdmme. Kilde: YouGov

 

Underskelsen faller dels sammen med Arendalsuka, hvor Nettavisen satset mye for prioriterte det vi visste ville bli en spennende valgkamp.

Til sammen hadde vi fem medarbeidere p plass i Arendal. Det er langt frre enn for eksempel store de konkurrentene VG og Aftenposten, men i vr spissede dekning likte leserne srlig disse sakene:

Hadia Tajik om sjokkmlingene: - Jeg ser bare en rsak

Jette Christensen kritiserte Siv Jensen: Men Stre sa akkurat det samme

Terningkast om partilederne: Stre klar vinner av partilederdebatten  

Like etterp tok gjesteredaktrene plass i Nettavisens redaksjonslokaler.

Frst ute var Knut Arild Hareide (KrF) og deretter Rasmus Hansson (MDG), Trond Giske (Ap), Audun Lysbakken (SV) og Siv Jensen (Frp) i de to siste ukene av august. Erna Solberg (H), Trine Skei Grande (V), Marit Arnstad (Sp) og Bjrnar Moxnes (Rdt) kom i begynnelsen av september. 

Alle de ni partiene var representert med selveste partilederne eller nestlederne. Dette sikret verdifulle innspill til redaksjonen, og en allsidig dekning der flere synspunkter kom fram. Srlig likte leserne disse sakene:

Gjesteredaktr Erna Solberg: - Innbyggerne blir fldd

Gjesteredaktr Trond Giske advarer: - En stemme til MDG betyr ikke ndvendigvis et skifte

Gjesteredaktr Bjrnar Moxnes: - Det Sylvi vil du skal glemme

Overordnet image: Kurven gjennom ret viser et sammendrag av positiv/negativ oppmerksomhet, generelt inntrykk, kvalitet, verdi, rykte, tilfredshet og om du vil anbefale Nettavisen til en venn eller kollega. Kilde: YouGov

 

Bloggen til Rdt-lederen var faktisk en av Norges mest leste kommentarer i hele Norge under valgkampen, og toppet delelisten for september. Ogs flere av Nettavisens faste bloggere markerte seg sterkt. I en srstilling str sjefredaktr Gunnar Stavrum, og blant de best likte og leste var: 

Gunnar Stavrum: Sjekk aldri en god Listhaug-historie

Jan Petter Sissener: Stres kommunistiske kamerat

Kjell Magne Rystad: Vedum gir tilbakeskritt

Erik Stephansen: Mot beinhard valgkamp etter valget

Ogs selve kjennskapen til Nettavisen kte vesentlig i perioden. Det som frst og fremst kjennetegner avisen i flge panelet er at vi er oppdatert, informativ, troverdig, kompetent, underholdende og engasjerende.

I flge panelet er vi langt mindre nyskapende, modige, kontroversielle og inspirerende. Vi er heller ikke i utpreget grad irriterende, maskuline eller ensporete.

Det siste kan vi kanskje leve med.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar