hits

NRK - den store gjkungen

NRK og kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen blir en stadig mektigere del av den norske medievirkeligheten. Foto NRK

Viktig melding til politikerne: NRKs konkurransevilkr er n s gode at vr felles rikskringkaster kan bli en gjkunge i norsk medievirkelighet.

Det var nettstedet Medier24 som i gr kunne fortelle at NRK stvsuger markedet for mediefolk og lokker dem til seg med millionlnn - i sterk konkurranse med mediebedrifter som har vrt gjennom dramatiske kutt. 

VGs sjefredaktr Gard Steiro sier det med galgenhumor slik:

- Om alt annet gr drlig, s kan vi i hvert fall tjene penger p drive rekrutteringsbyr for NRK.

Ogs sjefredaktr John Arne Markussen i Dagbladet og nyhetsredaktr Karianne Solbrkke i TV 2 er bekymret over at stadig flere nkkelpersoner blir lokket over til godt betalte jobber hos konkurrenten.  

- Jeg er overrasket over lnnsnivet jeg n ser p Marienlyst, sier Solbrkke.

Nyhetsredaktr Karianne Solbrkke. Foto TV 2

Tradisjonelt er det de kommersielle mediehusene som har vrt lnnsledende i Norge, mens NRK har vrt den "trygge", offentlige arbeidsgiveren. Men situasjonen i mediebransjen er p mange mter paradoksal:

De private mediehusene sliter big time p grunn av fallende annonseinntekter, og har vrt gjennom store kutt. rsaken er delvis at internasjonale konkurrenter som Facebook og Google tar stadig strre markedsandeler, samtidig som de betaler omtrent null i skatt. 

I denne situasjonen er alts NRKs inntekter jevnt kende, slik at NRK-sjef Thor Gjermund Eriksen i ro og fred kan bygge opp en organisasjon som tar over mer og mer av norsk medieoffentlighet. 

Vi ser dette tydelig om vi gr for eksempel fem r tilbake:

I 2011 hadde NRK lisensinntekter p 4,7 milliarder kroner. I 2016 var de kommet opp i 5,5 milliarder - en kning p 17 prosent.

Til sammenlikning hadde VG, den strste tabloidavisen i Norge, samme r inntekter p 1,9 milliarder. I 2016 var inntektene sunket til 1,7 milliarder - en nedgang p 11 prosent.

Enda verre er situasjonen om vi ser utenfor Oslo, for eksempel til Bergens Tidende, som i 2011 omsatte for 950 millioner kroner. I 2016 var inntektene nesten halvert til 520 millioner - en nedgang p hele 45 prosent. 

NRKs lisensinntekter sammenliknet med inntektene til eksempelvis VG og BT. Kilde: rsrapportene

En annen tydelig indikator er antall journalister:

I 2012 hadde Norsk Journalistlag 9.400 medlemmer. Av disse arbeidet 1.750 i NRK. I dag, fem r senere, er det totale tallet p NJ-medlemmer dramatisk redusert til 8.200. Mens antall NRK-journalister er noenlunde stabilt p 1700.

NRKs andel er i dag oppe p hele 21 prosent. Det betyr at hver femte journalist i Norge har NRK-sjef Thor Gjermund Eriksen som verste sjef.

N er det i seg selv ikke negativt at vi har mange NRK-journalister i kongeriket. Det er heller ikke slik at det bare er lnna som lokker. NRK har vrt gjennom en omfattende effektivisering de siste rene, i form av produktivitetskning og profesjonalisering, noe som gir attraktive redaksjonsmiljer. 

Det er heller ikke slik at et stort og livskraftig NRK automatisk gir svakere konkurrenter.

Men n er det tegn som tyder p at konkurransevridningen kan bli uheldig. Det betyr ikke ndvendigvis at NRKs inntekter br strupes. Men at det haster g videre med rapporten som Mediemangfoldsutvalget la fram i vr.

 
Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar