hits

Jihadister som grter, tyder drmmer og elsker poesi

Visste du at fremmedkrigere og jihadister elsker poesi, er opptatt av drmmetyding og grter masse - sammen?

Det gjorde ikke jeg heller.

Men heldigvis har vi forskere som kan fylle kunnskapshullene. En av dem er Thomas Hegghammer ved Forsvarets forskningsinstitutt, som tidligere har skrevet Jihad i Saudi Arabia. N har han boret dypere i den indre kulturen i de ulike islamist-gruppene, sammen med en rekke internasjonale forskere.

Men disse uhyrene som halshugger gisler for pent kamera kan da umulig ha noen "indre kultur", sier du kanskje. For vi ramler bestandig i den samme fella: Jo mer truende fienden blir, jo mer demoniserer vi dem.

Og jo mindre forstr vi hva som egentlig driver dem, og hva som gjr at de klarer  rekruttere stadig nye grupper av unge menn og kvinner.

En bataljon krigere fra al-Nusrah-fronten, borgerkrigen i Syria.

I et forord skriver redaktr Hegghammer at det mest overraskende er hvor omfattende islamist-kulturen er.

Srlig str poesi sentralt, bde i interne sammenhenger og p ulike nettsteder. Ved siden av brutale videoer av henrettelser og halshugginger, mest til utenlandsk bruk, ligger store mengder poesi til innvortes bruk.

Poesien er ikke nyskapende. Heller legger den vekt p vre tradisjonell, for dermed gjre inntrykk av at den representerer det ekte eller autentiske islam i denne fordervede verden. 

De fleste militre ledere, inkludert den forhatte al-Qaida-lederen Osama bin Laden, er eller var ivrige poeter selv, og forfatterne mener at poesien hittil er blitt misforsttt av vestlige analytikere. Hittil har de trodd at diktlesingen er blitt brukt til "slappe av" etter en hard krigshverdag.

Tvert om mener forfatterne n at poeten er selve historiefortelleren, han som bygger opp nasjonen og nasjonens helter - og som dermed er helt sentral i islamistenes forstelse av seg selv og deres "misjon". Kanskje ikke ulikt skaldene i vr egen norrne historie, slik vi aner dem fra Snorres kongesagaer.

Overraskende for mange er det nok ogs at grt ikke er et tegn p svakhet.

Selv de mandigste krigere kan og br grte hylydt, srlig under lesning av Koranen. Det er uttrykk for sann gudfryktighet. Og om det ikke kommer trer naturlig, hjelper det tenke p alle menneskehetens feil og synder. Om ikke det heller hjelper, br du grte over dine egen mangel p medflelse.

Det bermte fotoet til Alberto Korda er et av historiens mest bermte portretter.
Ibn al-Khattab, "Lven fra Tsjetsjenia", dyrkes som en av de store islamist-krigerne.

Selvsagt har islamistgruppene ogs sin egen estetikk. Vi kjenner godt de svarte flaggene og de svarte draktene. Samtidig er jihadistene tydelig inspirert av andre og tidligere opprrsbevegelser verden rundt.

Det bermte bildet av den argentinske geriljalederen Che Guevara, for eksempel, har gitt inspirasjon ogs til islamister i Syria og Afghanistan. Islamister har ogs stjlet fra det som er blitt kalt "terrorist chic" fra Belfast og Nord-Irland. 

Ogs i musikk og i en omfattende intern filmindustri blir krigerne framstilt forbausende dobbelt. De har ganske riktig et image som hensynslse macho-menn. Men seg i mellom blir personlig ydmykthet og flsomhet verdsatt som de aller hyeste dyder. 

Drmmetyding er helt sentralt for mange, og blir sett p som en intim affre, som gjerne blir diskutert bare to og to eller i mindre grupper. Drmmene blir ofte tatt helt bokstavelig, og ofte som tydelige, konkrete beskjeder fra Gud. 

Thomas Hegghammer er seniorforsker ved Forsvarets forskningsinstitutt.

I flge Hegghammer har boka har to forml. Det frste er introdusere leseren til dette estetiske universet til jihadistene. Det andre er oppfordre andre til forske mer.

For jihadistene og fremmedkrigerne er selvsagt ikke demoner. De er mennesker. Og skal vi klare bekjempe dem, m vi forst hva som driver dem.

Jihad Culture. The Art and Social Practices of Militant Islamists. Cambridge University Press. 273 sider. Redaktr Thomas Hegghammer.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar