hits

Er bensinbilen ute av bildet om tte r?

Arendal: Vi m styrke kollektivtransporten i de store byene. Vi m ke kapasiteten p tog og stamveier mellom landsdelene. Og vi m satse p elbiler.

Dette er "folkets dom" i en fersk underskelse gjort av Kantar TNS, og som ble lagt fram p p et mte i Arendal tirsdag om det kommende forbudet mot bensin- og dieselbiler.

Du visste kanskje ikke at det kommer et slikt forbud? 

Joda: et samlet storting har allerede vedtatt at det fra 2025 bare skal selges utslippsfrie nybiler i Norge. Og vi er ikke alene: India har et liknende vedtak fra 2030, og Frankrike og Storbritannia fra 2040. 

Men ogs her er alts Norge best i elbil-klassen. Problemet er bare at det ikke er s lenge til 2025. Faktisk bare tte r. Og hvordan i all verden kommer vi til det utslippsfrie bilsamfunnet p bare tte r? 

Stortinsgvedtaket er ingen spk, det var de enige om bde Terje Aasland (Ap), Ida Lindtveit (Krf), Anne Beathe Kristiansen Tvinnereim (Sp) og Nikolai Astrup (H)) - som ogs er leder i Stortingets transport - og kommunikasjonskomite. 

Og ogs bransjen tror at det faktisk er mulig: ​

Ulf Tore Hekneby fra bilimportren Harald A. Mller A/S fortalte entusiastisk om en bilpark i full endring, og srlig om alle de store elbilene som er p vei. Familiebilene, SUVene. For dette har bilprodusentene ftt med seg:

Enten forholder de seg til rstallet 2025, eller s kan de glemme det norske markedet.

S ble det ogs tolket positivt at over 30 prosent av folket mener at bygging av ladestasjoner br vre blant hovedprioriteringene i samferdselspolitikken. 

Folkene i Elbilforeningen og Miljstiftelsen Zero, som arrangerte mtet, var selvflgelig entusiastiske, fordi utviklingen hadde gtt ekstremt mye raskere enn de drmte om for bare f r siden.

Tall fra Kantar TNS

I flge underskelsen bestr n over sju prosent av den norske bilparken av elbiler eller ladbare hybrider. I strre byer som Bergen og Kristiansand er tallet enda hyere, noe som har klar sammenheng med bompengepolitikken. 

Og iflge Christina Bu i Elbilforeningen er det frst n at de store nasjonene er begynt komme. I Kina ble det for eksempel solgt 45.000 nye elbiler bare i juni. Dette har kollossalt mye si for utvalget, og ikke minst for innovasjon.

Men alts: Innen tte r skal alle nybiler som selges i Norge vre utslippsfrie, i flge politikerne. I tillegg krever det norske folk at vi satser bde p tog, veier og sykkelstier. 

Hvordan vi prioriterer, har tydelig sammenheng med hvor vi bor. Det er ogs store forskjeller partiene imellom. For eksempel er bilbruken aller viktigst for Frp-velgere og Sp-velgere. Mens Miljpartiet De Grnne ikke overraskende er de ivrigste syklistene. 

Hva tror du? Er det realistisk tro at bensin- og dieselbilene er ute av bildet allerede om tte r? 

 

For ordens skyld: Forfatteren av denne kommentaren eier selv en elbil, og tar toget til og fra jobb.

 
Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar