Er bensinbilen ute av bildet om åtte år?

Arendal: Vi må styrke kollektivtransporten i de store byene. Vi må øke kapasiteten på tog og stamveier mellom landsdelene. Og vi må satse på elbiler.

Dette er "folkets dom" i en fersk undersøkelse gjort av Kantar TNS, og som ble lagt fram på på et møte i Arendal tirsdag om det kommende forbudet mot bensin- og dieselbiler.

Du visste kanskje ikke at det kommer et slikt forbud? 

Joda: et samlet storting har allerede vedtatt at det fra 2025 bare skal selges utslippsfrie nybiler i Norge. Og vi er ikke alene: India har et liknende vedtak fra 2030, og Frankrike og Storbritannia fra 2040. 

Men også her er altså Norge best i elbil-klassen. Problemet er bare at det ikke er så lenge til 2025. Faktisk bare åtte år. Og hvordan i all verden kommer vi til det utslippsfrie bilsamfunnet på bare åtte år? 

Stortinsgvedtaket er ingen spøk, det var de enige om både Terje Aasland (Ap), Ida Lindtveit (Krf), Anne Beathe Kristiansen Tvinnereim (Sp) og Nikolai Astrup (H)) - som også er leder i Stortingets transport - og kommunikasjonskomite. 

Og også bransjen tror at det faktisk er mulig: ​

Ulf Tore Hekneby fra bilimportøren Harald A. Møller A/S fortalte entusiastisk om en bilpark i full endring, og særlig om alle de store elbilene som er på vei. Familiebilene, SUVene. For dette har bilprodusentene fått med seg:

Enten forholder de seg til årstallet 2025, eller så kan de glemme det norske markedet.

Så ble det også tolket positivt at over 30 prosent av folket mener at bygging av ladestasjoner bør være blant hovedprioriteringene i samferdselspolitikken. 

Folkene i Elbilforeningen og Miljøstiftelsen Zero, som arrangerte møtet, var selvfølgelig entusiastiske, fordi utviklingen hadde gått ekstremt mye raskere enn de drømte om for bare få år siden.

Tall fra Kantar TNS

I følge undersøkelsen består nå over sju prosent av den norske bilparken av elbiler eller ladbare hybrider. I større byer som Bergen og Kristiansand er tallet enda høyere, noe som har klar sammenheng med bompengepolitikken. 

Og ifølge Christina Bu i Elbilforeningen er det først nå at de store nasjonene er begynt å komme. I Kina ble det for eksempel solgt 45.000 nye elbiler bare i juni. Dette har kollossalt mye å si for utvalget, og ikke minst for innovasjon.

Men altså: Innen åtte år skal alle nybiler som selges i Norge være utslippsfrie, i følge politikerne. I tillegg krever det norske folk at vi satser både på tog, veier og sykkelstier. 

Hvordan vi prioriterer, har tydelig sammenheng med hvor vi bor. Det er også store forskjeller partiene imellom. For eksempel er bilbruken aller viktigst for Frp-velgere og Sp-velgere. Mens Miljøpartiet De Grønne ikke overraskende er de ivrigste syklistene. 

Hva tror du? Er det realistisk å tro at bensin- og dieselbilene er ute av bildet allerede om åtte år? 

 

For ordens skyld: Forfatteren av denne kommentaren eier selv en elbil, og tar toget til og fra jobb.

 
hits