PFU-kritikk mot Side2



Side2 fikk i dag kritikk av Pressens faglige utvalg (PFU) for omtalen av en PR-kampanje for Max Factor med Tomine Harket.

Side2 er Nettavisens magasin for unge kvinner, og publiserte i mars i år en omtale av Max Factors nye reklamekampanje. Frontfiguren for kampanjen var Tomine Harket, og i artikkelen refererer Side2 til en rekke spørsmål og svar (Q&A) redaksjonen hadde fått fra Max Factor med den populære artisten.  

Artikkelen førte til at Side2/Nettavisen ble klaget inn for PFU av redaktør Harald S. Klungtveit i Filter Nyheter. Han mente at artikkelen kunne framstå som reklame, og viste til Vær varsom-plakatens paragraf 2.7 om at redaksjonene skal "unngå ukritisk videreformidling av PR-stoff". 

I tilsvaret til klagen mente sjefredaktør Gunnar Stavrum at dette ikke var "ukritisk videreformidling", og viste til at redaksjonen tvert om hadde skrevet tydelig:

«Side2 har fått tilgang til en Q&A med Max Factor og Tomine, hvor hun svarer på ti skjønnhetsspørsmål».

LES ARTIKKELEN HER: 11 kjappe skjønnhetsspørsmål med Tomine Harket

Dette mener imidlertid flertallet i PFU ikke er tydelig nok, og at Side2 enda mer eksplisitt burde skrevet at det var Max Factor som hadde laget spørsmålene og svarene.

Her deler utvalget seg: Utvalgsmedlem Eva Sannum mener at Side2 nettopp viser hvor spørsmålene og svarene kommer fra, og får støtte fra presserepresentantene Liv Ekeberg og Anne Weider Aasen.

Mens PFUs leder Alf Bjarne Johnsen og flertallet altså mener at Side2 ikke i tilstrekkelig grad informerte om at spørsmålene og svarene kom fra kosmetikkprodusneten selv. Flertallet gikk derfor inn for å gi Side2 kritikk - en mildere form for fellelse enn brudd på god presseskikk

LES OM KLAGEN OG NETTAVISENS TILSVAR her

LES DAGENS UTTALELSE FRA PFU her

Jeg mener at flertallet i PFU er strenge her. Side2 og Nettavisen tar likevel kritikken til etterretning, og vil selvsagt sørge for å merke enda tydeligere neste gang.

PS: PFU behandlet i dag også en klage mot KK  for samme forhold - og fra samme klager. KK ble felt for brudd på god presseskikk - altså den strenge formen for fellelse. Årsaken til det var at KK ikke hadde opplyst om at "intervjuet" med Tomine Harket var tilsendt fra Max Factor.

 

hits