hits

17. mai Forever!


Nettavisen-blogger Trym Riksen spdde denne uka at 17. mai-feiringen slik vi kjenner den snart kan ta slutt. Som sannhetsvitne bruker han en nobelprisvinner i konomi. Jeg tror at begge tar feil.

Argumentasjonen til Riksen i bloggen Nasjonalstatens fall er spennende nok. Han viser til en kronikk i DN (bak betalingsmur), der den amerikanske konomen Robert Shiller snakker om nasjonalstatens fall som den neste "rettferdighetsrevolusjonen" - en revolusjon som bygger p kt kommunikasjon:

Jo mer vi kjenner til og vet om hverandre, jo mer vil ulikhetene i verden mtte opphre. Vi godtar nd og fattigdom s lenge den er langt unna. Nr den kommer nrmere, bde fysisk og i vr bevissthet, vil privilegiene innenfor nasjonalstatens grenser mtte opphre.   

Ogs andre argumenter str i k: Miljet krever globale lsninger, og ogs handelen trives best nr ulogiske regler, forskjellige valutaer og lokale sregenheter bygges ned. Det er jo dette globaliseringen handler om. 

Men s skriver han: 

"Eller har konomene problemer med se helheten? Er deres utdannelse og trening egnet til forst dem som elsker nasjonalstaten? Hvor mange konomer finnes det som s logikken i for eksempel brexit?" 

Nettopp. For mennesket er ikke ndvendigvis et rasjonelt vesen.

At britene ville forlate EU kan ha bde rasjonelle og irrasjonelle rsaker.

 

Etterhvert er det kommet mange forklaringsmodeller p hvorfor britene stemte mot EU. Drlig vr den dagen er en av dem, mens hovedstrmmen helst forklarer det med "nasjonalistenes" opprr mot "globalistene":

Globaliseringen har gtt for langt, eller for fort, mener mange, og store grupper har heller ikke ftt smake fruktene av den. Snarere tvert imot: Mens vre middelklasse nyter godt av billige, polske hndverkere - fler store grupper av britiske (eller norske, for den del) hndverkere seg presset ut av jobbene sine av de samme folkene.

Dette er rasjonelle argumenter, men da er det ogs lett f tilslutning til den gamle nasjonsbyggingen og tradisjonelle verdier igjen - selv om det i noen tilfeller bare er symbolpolitikk. 

Et annet eksempel kan vre K'en i skoleverket. Mens det for noen f r siden bare var KrF som ville ha inn igjen kristendom som eget punkt i livssynsfaget, krever n til og med VG p lederplass at K'en m tilbake p grunn av kristendommens sentrale plass i den viktige kulturarven. 

rsaken er antakelig innvandringen, og en kende bekymring for islam. Vi fler oss truet, og den frste refleksen er vende seg mot den trygge og gode tradisjonen - for n er det igjen "vi" mot "dem". Selv om det mest logiske i mtet med autoritre religioner, i alle fall etter min mening, kanskje ville vre ske mer mot sekularisering og verdslige verdier.

P samme mte som bunaden har overlevd, vil ogs flagget og 17.maifeiringen overleve i uoverskuelig framtid. Foto Scanpix.

 

Globaliseringen har nok ftt seg et forelpig skudd for baugen i og med Brexit og andre "folkelige" reaksjoner. Men jeg tror likevel at Trym Riksen og nobelprisvinneren har rett i at utviklingen mot en mer overnasjonal verden ubnnhrlig vil fortsette. Fordi vi tross alt skjnner at det er logisk og fornuftig.

Men nettopp derfor vil de nasjonale symbolene bli enda viktigere. Jo mer nasjonalstaten blir tappet for reell betydning, jo mer vil vi springe ut p gatene for feire vr egenart. Og nr er den beste dagen for gjre det? P 17. mai, selvsagt!

Derfor tror jeg at nasjonaldagen og flagget og bjrkestammen vil overleve og kanskje til og med bli styrket - selv om bde nasjonalstaten og til og med det norske sprket gradvis vil kunne miste sin betydning. Slik at vre barn og barnebarn om noen r med den strste selvflgelighet vil g rundt i 17. mai toget og rope:

17. mai Forever!

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar