PFU-massakre etter "kollektiv hjerneblødning"

For snart tre uker siden skrev jeg at om kravet om særlige hensyn til barn i Vær Varsom-plakaten overhodet skal ha en mening, må det være i saker som Angelica-saken på Beitostølen. 

I dag falt dommen i Pressens faglige utvalg (PFU) om hvordan norsk presse behandlet dødsfallet til avmagrede Angelica Heggelund (13) på nyttårsaften for snart halvannet år siden. 

LES OGSÅ: "En kollektiv pressetisk hjerneblødning"

Til sammen ble ni medier klaget inn.

Nå er sju av dem felt i det som sjefredaktør Kjersti Sortland i Asker og Bærum Budstikke tidligere har kalt "en kollektiv presseetisk hjerneblødning". For å holde oss til den dramatiske terminologien, må vi nesten kalle dagens PFU-møte en "presseetisk massakre":

Både TV2, NRK, NTB, Dagbladet og Dagsavisen fikk fellelse i form av brudd på god presseskikk. Aftenposten og Budstikka i form av delvis kritikk, som også er en fellelse, men mildere i formen.  

Liv Ekeberg fra Agderposten ledet dagens PFU-møte, siden både leder Alf Bjarne Johnsen (VG) og Anne Weider Aasen (TV2) måtte fratre som inhabile. Foto NTB

Hovedankepunktet mot de innklagede mediene er påstandene om at Angelica indirekte døde på grunn av mobbing. For eksempel kunne TV 2 fortelle på direkten at "TV 2 vet at hun ble utsatt for mobbing, og at mobbingen førte til spiseforstyrrelser". NRK fulgte opp med å avsløre at "det var på denne skolen mobbingen foregikk".

Flere av mediene har i ettertid beklaget den ensidige dekningen, og TV 2s nyhetsredaktør Karianne Solbrække har allerede innrømmet at TV 2 gikk for langt, og at de burde tatt flere språklige forbehold.

VG ble derimot berømmet av PFU i dag for å ha gjort nettopp det - tatt nødvendige forbehold. 

- Jeg synes VG her bekrefter vårt poeng om at det er mulig å omtale påstandene om mobbing, uten å belaste barna som blir beskyldt for mobbing. Det gjøres ikke til hovedsak, skolen identifiseres ikke og det gjøres ikke kobling mellom mobbing og dødsfallene, sa utvalgsmedlem Sylo Taraku ifølge Medier24.

Også lokalavisa Valdres ble frikjent. Asker og Bærum Budstikke ble frikjent for sin omfattende dokumentar Da Lommedalen mistet en av sine egne. Avisa fikk derimot kritikk for å ha satt på trykk et altfor detaljert leserinnlegg.

I ettertid er det kommet fram sterk tvil om at mobbing overhodet spilte en rolle i den tragiske saken.  

For eksempel mener politiet og påtalemyndigheten at det er moren til 13-åringen som må bære hovedansvaret, og har tiltalt henne for for grov mishandling med døden til følge.

Rettssaken begynner allerede om tre dager. Til sammen er det kalt inn nesten 70 vitner som skal belyse det som egentlig skjedde. Moren mener at tiltalen byger på enkelthendelser tatt ut av sin sammenheng, og nekter straffeskyld.

 
hits