hits

Facebook er verstingen p falske nyheter

Verstingen Mark Zuckerberg vil gjre mer for stoppe spredningen av falske nyheter p Facebook.


Facebook-grunder Mark Zuckerberg la i natt ut en melding om et kommende verkty der du selv kan avslre falske nyheter i feeden din. Det er bra, for i en underskelse gjort av Medietilsynet mener det norske folk at det er Facebook som er aller verst. 

I kjent stil avslrer ikke Zuckerberg for mye om hvordan det nye Facebook-verktyet skal virke, bortsett fra at det vil ligge i toppen av nyhetsstrmmen din, og at du der vil f tips om hvordan du skal avslre og flagge historier som er laget for  blffe eller villede deg.

- stoppe spredningen av falske nyheter er viktig for bygge et informert samfunn. Vi vet at brukerne vre nsker korrekt informasjon. Vi har mer arbeid gjre, men dette er et viktig skritt i riktig retning, skriver Zuckerberg i meldingen som du kan lese her.

Og dette kan man jo si passer bra, for tidligere denne uka la Medietilsynet fram en underskelse om hvordan det norske folk oppfatter spredningen av falske nyheter. Her peker  62 prosent p Facebook som selveste verstingen. 

62 prosent mener de oftest finner usann informasjon presentert som nyheter p Facebook. 21 prosent finner det i tradisjonelle medier.

En av forskerne bak underskelsen, medieviter Ida Aalen, sier til fagbladet Journalisten at flelser kan vre et stikkord for forst hvorfor Facebook er verst: 

- Informasjon som vekker sterke flelser, sprer seg raskere. Det dele noe i sosiale medier er ofte en impulsiv handling, og gir grobunn for falske nyheter fordi det er lettere vekke sterke flelser hvis man ikke forholder seg til fakta, mener hun. 

Underskelsen forteller ogs at godt over halvparten av befolkningen (55 %) daglig eller ukentlig finner nyheter p nettet som de "ikke opplever som helt sanne".

Tilsvarende er det 45 prosent som daglig eller ukentlig finner nyheter som de tror er "funnet p, dvs bevisst usanne".  Jeg vil mene at dette rett og slett er oppsiktsvekkende, all den tid underskelsen bruker en tilsynelatende streng definisjon av hva falske nyheter er:

20 % (daglig) og 35 % (ukentlig) ser nyheter som oppleves som "ikke helt sanne". Tilsvarende tall for nyheter som er "bevisst usanne, dvs funnet p" er 15 % (daglig) og 30 % (ukentlig).

"Falske nyheter kan forklares som nyhetslignende saker som bevisst sprer usannheter, propaganda eller lignende. Hensikten kan blant annet vre politisk motivert, skape informasjonskaos, konomisk vinning (clickbait) eller svindel. Falske nyheter ser ofte ut som vanlige nyhetssaker og kan vre vanskelig oppdage".

Om omfanget av falske nyheter virkelig er s stort at nesten halvparten av det norske folk blir plaget av det daglig/hver eneste uke, s fr den nye faktasjekketjenesten Faktisk mye gjre.

En forklaring kan vre at folk flest har laget seg sin egen definisjon av falske nyheter, uavhengig av hva underskelsen sier.

Eller s er ordet "propaganda" som er tatt med i Medietilsynets definisjon spass vidt og pent for tolkning at det truer med delegge hele definisjonen. I en vanlig opphetet politisk debatt, hvem skal definere hva som er propaganda?

Heldigvis mener nesten halvparten av de spurte at de selv selv klarer oppdage om en nyhet er falsk eller usann. Tiltroen til naboen eller andre lesere er ikke like stor. Bare litt over 20 prosent mener at andre er like flinke.

47 prosent er "veldig" eller "ganske" sikre p at de selv klarer oppdage en falsk nyhet. Bare 22 prosent mener at andre klarer det.

Ganske mange forteller at de har vrt med p spre falske nyheter selv. 23 prosent mener at de en eller flere ganger har delt en nyhet som de senere fikk vite var funnet p. 

Mens litt frre, 15 prosent, innrmmer at de har delt en nyhet som de allerede p delingstidspunktet "visste eller mistenkte var usann". 

Fikk du med deg denne? Dette er ikke falske nyheter
Les ogs Gunnar Stavrum: N er jeg lei av falske nyheter

 
Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar