hits

Nr blir til Rva 1000

Ulykkene har begynt hjemske matvaregiganten Rema 1000. I revis har "colonialmajor" Odd Reitan erobret markedsandeler og kuttet priser med motorsag, til ellevill jubel fra det norske folk. 

Men n ser det ut som om byggverket rakner. Ikke klarer kjeden vre billigst lenger. S gr det langvarige rykter om at hele greia er til salgs, uten at det heller lykkes. Og i Nord-Norge har butikkene like godt ftt kallenavnet Rva 1000. 


... eller hjelper deg legge ned lokalt nringsliv. Faksimile fra Rema 1000- appen


rsaken er selvsagt den ulykksalige avtalen med den danske bryggerigiganten Carlsberg om kaste ut alle de andre konkurrentene fra brus- og lhyllene, deriblant det tradisjonsrike Mack-let fra Troms.

P sosiale medier snakkes det om folkeopprr. Mitt tips er at Reitan-gruppen allerede n arbeider frenetisk for komme ut av avtalen, og at de allerede om kort tid kommer med "gledesmeldingen" om at "lokale varianter" som Mack, Aass og Hansa likevel skal f st i hyllene.

Men da kan det vre for sent.

Riktig nok heter det at all PR er god PR, men det er grenser. For her leker ladejarlen fra Trondheim med krefter som har preget norsk politikk i hele vr moderne tid, og som faktisk har vunnet to folkeavstemninger:

For vel vil vi ha billige matvarer. Men vi selger ikke arveslvet vrt til byrkratene i Brussel frivillig. Heller ikke til kongen i Kbenhavn.

Den som undervurderer disse kreftene, kan det g riktig ille.

Det vet alle som sitter p Stortinget. For norsk politikk er i oppsiktsvekkende grad lik distriktspolitikk. Samferdselspolitikken er fullstendig dominert av det. Helsepolitikken har i revis dreid seg nesten utelukkende om lokalisering av sykehus, og ogs norsk forsvarspolitikk handler egentlig om hvor flybasene skal ligge. 

(teksten fortsetter under bildet) 


Snnen Ole Robert sliter tydeligvis med viderefre suksessen til "colonialmajor" Odd Reitan. Montasje Scanpix.
 

Og ja, ofte er det bare symboler det dreier seg om. Som for eksempel at en eller annen handelsmann vil kaste ut det lokale Mack-let for tilfredsstille en internasjonal gigant i en vanhellig hestehandel om dyrebare markedsandeler.

Da blir nordlendingen forbanna, og gr over til kalle matvarekjeden for Rva 1000 - som politisk redaktr Skjalg Fjellheim i Nordlys beskriver i kommentaren Rema 1000 er ikke min bestevenn i gr.

Og da blir ogs vestlendingen forbanna, fordi han skjnner at neste gang gjelder det eplejuice fra Sogn eller laks fra lesund. Og selv sindige srlendinger kan bli skikkelig irritert hvis Hennig OIsen-isen blir kastet ut av frysedisken til fordel for en eller annen kontinental billigvariant.

Antakelig var det akkurat dette fenomenet som gjorde at den tyske billigkjeden Lidl ikke klarte etablere seg i Norge. Kanskje tenker strategene i Rema 1000 og Reitan-gruppen at dette ikke gjelder dem, og at dette bare er krusninger som vil g over.

Jeg ville ikke tatt sjansen p det.

*

OPPDATERING: Mandag ettermiddag snudde Rema 1000, og sendte ut "gledesmeldingen" om at Mack, Aass og Hansa fortsatt skal f st i hyllene.

 
Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar