Når Æ blir til Ræva 1000

Ulykkene har begynt å hjemsøke matvaregiganten Rema 1000. I årevis har "colonialmajor" Odd Reitan erobret markedsandeler og kuttet priser med motorsag, til ellevill jubel fra det norske folk. 

Men nå ser det ut som om byggverket rakner. Ikke klarer kjeden å være billigst lenger. Så går det langvarige rykter om at hele greia er til salgs, uten at det heller lykkes. Og i Nord-Norge har butikkene like godt fått kallenavnet Ræva 1000. 


... eller æ hjelper deg å legge ned lokalt næringsliv. Faksimile fra Rema 1000- appen Æ


Årsaken er selvsagt den ulykksalige avtalen med den danske bryggerigiganten Carlsberg om å kaste ut alle de andre konkurrentene fra brus- og ølhyllene, deriblant det tradisjonsrike Mack-ølet fra Tromsø.

På sosiale medier snakkes det om folkeopprør. Mitt tips er at Reitan-gruppen allerede nå arbeider frenetisk for å komme ut av avtalen, og at de allerede om kort tid kommer med "gledesmeldingen" om at "lokale varianter" som Mack, Aass og Hansa likevel skal få stå i hyllene.

Men da kan det være for sent.

Riktig nok heter det at all PR er god PR, men det er grenser. For her leker ladejarlen fra Trondheim med krefter som har preget norsk politikk i hele vår moderne tid, og som faktisk har vunnet to folkeavstemninger:

For vel vil vi ha billige matvarer. Men vi selger ikke arvesølvet vårt til byråkratene i Brussel frivillig. Heller ikke til kongen i København.

Den som undervurderer disse kreftene, kan det gå riktig ille.

Det vet alle som sitter på Stortinget. For norsk politikk er i oppsiktsvekkende grad lik distriktspolitikk. Samferdselspolitikken er fullstendig dominert av det. Helsepolitikken har i årevis dreid seg nesten utelukkende om lokalisering av sykehus, og også norsk forsvarspolitikk handler egentlig om hvor flybasene skal ligge. 

(teksten fortsetter under bildet) 


Sønnen Ole Robert sliter tydeligvis med å videreføre suksessen til "colonialmajor" Odd Reitan. Montasje Scanpix.
 

Og ja, ofte er det bare symboler det dreier seg om. Som for eksempel at en eller annen handelsmann vil kaste ut det lokale Mack-ølet for å tilfredsstille en internasjonal gigant i en vanhellig hestehandel om dyrebare markedsandeler.

Da blir nordlendingen forbanna, og går over til å kalle matvarekjeden for Ræva 1000 - som politisk redaktør Skjalg Fjellheim i Nordlys beskriver i kommentaren Rema 1000 er ikke min bestevenn i går.

Og da blir også vestlendingen forbanna, fordi han skjønner at neste gang gjelder det eplejuice fra Sogn eller laks fra Ålesund. Og selv sindige sørlendinger kan bli skikkelig irritert hvis Hennig OIsen-isen blir kastet ut av frysedisken til fordel for en eller annen kontinental billigvariant.

Antakelig var det akkurat dette fenomenet som gjorde at den tyske billigkjeden Lidl ikke klarte å etablere seg i Norge. Kanskje tenker strategene i Rema 1000 og Reitan-gruppen at dette ikke gjelder dem, og at dette bare er krusninger som vil gå over.

Jeg ville ikke tatt sjansen på det.

*

OPPDATERING: Mandag ettermiddag snudde Rema 1000, og sendte ut "gledesmeldingen" om at Mack, Aass og Hansa fortsatt skal få stå i hyllene.

 
hits