hits

Den misforsttte tegneren

I dag presenteres den pkostede boken In your Face av tegneren Thomas Knarvik, han du vet som tegnet den svenske politikeren Ali Esbati som apekatt. 

Boka er uten tvil interessant, som et slags demokratisk eksperiment, men er dessverre preget av forestillingen om Knarvik som et slags misforsttt geni.


Innbydelsen til dagens presentasjon sammenlikner Thomas Knarvik med Dagbladet-tegneren Finn Graff.
 

Det er Trolltekst og forlegger Nils Horvei som har gitt ut boka, som ogs har ftt forord av Dennis Meyhoff Brink ved instititutt for kunst og kulturvitenskap ved Kbenhavns univsersitet. Det skal borge for den kunstneriske kvaliteten. 

Og la det vre sagt aller frst: Knarvik er en dyktig tegner. Han er fantasifull, stort sett passe og frydefullt frekk, og i enkelte tegninger er han oppe og mler seg med de beste, som Finn Graff, Roar Hagen, Gsta Hammarlund eller Jan O. Henriksen. 

Men allerede invitasjonen fra forlaget viser at det er ett eller annet som tegneren (kanskje ogs forlaget) ikke har forsttt: 

Invitasjonen, som er formet som et julekort, viser Knarviks tegning av Ali Esbati fra tidligere i r, sammen med en tegning av Finn Graff fra 2005.

S skriver forlaget:

2005: Finn Graff tegner politikeren Erna som gris. En samlet presse sttter tegneren. 2016: Thomas Knarvik tegner Ali Esbati som ape. En samlet presse fordmmer tegneren. Hva har skjedd i det norske ytringsklimaet det siste tiret?

Svaret er dessverre ganske kjedelig: Kanskje ingenting. For det er ingenting i de to tegningene som sier noe som helst om eventuelle endringer i det norske ytringsklimaet det siste tiret. 

Fordi tegningene er helt forskjellige, av en penbar grunn:

En av de mest skjellsettende skamplettene i menneskehetens historie er den endelse strmmen av slaver som gikk, hovedsakelig p europeiske skip, fra det afrikanske kontinentet over til det "lovede land" Amerika p 1700-1800-tallet. Det har vrt omfattende slavehandel andre tider og steder p jorden ogs, men dette var industrielt.

Det er dette bakteppet Thomas Knarvik ikke skjnner, eller kanskje rettere: ikke vil skjnne. 

(teksten fortsetter under tegningen)


I enkelte tegninger er Thomas Knarvik frydefullt frekk.
 

Det er nemlig et hav av forskjell p tegne Erna som grisepurke og Carl I. som sprengkt hanngris og Lars Sponheim som ivrig hjelper og befrukter. For det er ikke noe bakteppe her. Det er bare morsomt. Grotesk, ja - men morsomt: Ha ha. Erna som gris! Hagen som prver befrukte henne! Sponheim som luringen bak! 

Det gr inn i en lang og sunn tradisjon, karikere maktmennesker som dyr.

tegne Ali Esbati som apekatt, derimot, tilhrer en helt annen tradisjon. Den tegningen har et helt annet bakteppe. Rett og slett fordi det har vrt en hyst levende, rasistisk praksis i rhundrer framstille svarte eller mrkhudede mennesker som apekatter.   

Enda tydeligere blir bakteppet i den famse tegningen av Haddi N'jie og Trond Giske, der deres felles barn blir framstilt som en apekatt.

I boka forsker Knarvik forklare at han "spiller" p disse fordommene. For han er nemlig ikke rasist, forteller han. Han bare bruker rasistiske fordommer i kunsten sin, for si noe som - ja, hva er det egentlig han forsker si? 

Jeg oppfatter mest av alt at han forsker framstille seg som den misforsttte tegneren, det misforsttte geniet som kan heve seg over vanlige konvensjoner. Og da er det som kjent vi som er dumme som misforstr ham.

Derfor sier ikke de to tegningene noe som helst om ytringsklimaet i Norge i dag, fordi reaksjonene mot apekatt-tegningene sannsynligvis hadde vrt akkurat like sterke i 2005 som i dag. Med en helt penbar grunn.

For ordens skyld: Jeg tror ikke Thomas Knarvik er rasist. 

Det kunne heller ikke falle meg inn ville forby noen av Knarviks tegninger. Tvert om skjnner jeg Fritt Ord som har stttet utgivelsen, antakelig som et slags demokratisk eksperiment. 

Men det er ikke slik at vi er forpliktet til like eller heie p alle kontroversielle ytringer. Det hrer ogs inn under ytringsfriheten si klart og tydelig fra nr vi mener at ytringer blir usmakelige. Og det er her Knarvik skiller seg fra de andre store avistegnerne: Han har ikke fingerspitzgefuhl. Han har ikke flelse, ikke tilstrekkelig teft.

Derfor reduserer han seg selv til ls kanon p dekk - som ingen kan ta alvorlig.


In your Face. Coffee table format. Trolltekst 2016. Kurator og forlegger: Nils Horvei. 251 sider. 

 

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar