Noen må ta ansvar for falske nyheter

Det er nesten ikke til å tro: I de siste månedene av den amerikanske valgkampen ble falske nyheter delt oftere på Facebook enn ekte nyheter. 

Jeg tror at dette vil være med og presse fram en utvikling der Facebook og andre sosiale medier blir nødt til å ta redaktøransvar for stoffet sitt.


De siste "kritiske" månedene av valgkampen fikk de 20 mest populære falske historiene 8,711.000 delinger, likes eller kommentarer på Facebook. De 20 mest populære ekte historiene fikk bare 7.367.000 reaksjoner. Kilde: Buzzsumo.

 

I går kunne Washington Post publisere et intervju med en av de mest aktive løgnerne, satirikeren Paul Horner som står bak nettsteder som National ReportNewsexaminer og denne falske ABC News siden - som til forveksling likner den ekte amerikanske nyhetsgiganten ABC News

I utgangspunktet gjorde han det for å skade Trump, forteller han, ved å vise at Trump-tilhengerne var så dumme at de nærmest trodde på hva som helst. 

Men så tok det helt av, og blant historiene som ble tatt for god fisk var at Amish-folket støttet Trump, og at profesjonelle bråkmakere var betalt 3.500 dollar for å demonstrere mot Trump.

Andre falske historier som ble spredt i rekordfart var den om at paven støttet Trump, og at en FBI-agent som etterforsket Hillarys private emailer på mistenkelig vis hadde tatt sitt eget liv. 

Nå angrer Horner, og tror at Trump kanskje vant valget på grunn av ham. Det er det nok delte meninger om, og ikke mitt anliggende denne gang. Det mest oppsiktsvekkende med disse historiene er nemlig hvilke enorme utfordringer vi etterhvert har fått med å skille fakta fra fantasi, skitt fra kanel - eller snørr fra barter, om du vil.

Hvordan skal vi kunne vite hva som er sant?

Jeg mener det er en feilkobling å skylde på "dumme" Trump-tilhengere. For hvordan i all verden skal folk flest kunne avsløre en falsk nyhet fra et falskt nyhetsted på nettet?

Som kjent har Facebook-grunder Mark Zuckerberg blitt drevet fra skanse til skanse når det gjelder redaktøransvaret for egne sider. Det berømte Vietnam-bildet ble fjernet på grunn av en "regel", og også når det gjaldt påstanden om at fake news kunne ha påvirket presidentvalget mente han i utgangspunktet at det var en "pretty crazy idea".  

Årsaken til motviljen mot redaktøransvar er ressurser. En "regel" kan styres av algoritmer, mens en "vurdering" må gjøres av mennesker. Derfor insisterer Facebook på at de er et uskyldig teknologiselskap som bare hjelper folk å dele og holde kontakten med hverandre.

LES MER HER: Facebook på autopilot

Og helst vil Zuckerberg sammenlikne Facebook med telefonen: Teleselskapene legger til rette for at du kan snakke i den. De kan ikke ta ansvar for at du snakker sant.

Men kjempen er på glid. Bildereglene ble endret slik at Vietnambildet ble tillatt, og nå har Zuckerberg i en lang post på sin egen side  forsikret at Facebook også tar problemet med fake news alvorlig. 

Det er på tide. Hvordan de skal gjøre det, gjenstår å se. Algoritmer og "regler" kan sikkert brukes til å luke ut falske nyheter og falske nyhetssteder som allerede er kjent.

Men hvem skal avgjøre om et nyopprettet nyhetsted er ekte eller falskt? Og hva med alle nyhetene der kilden er ekte nok, men der kilden hevder at innholdet er oppdiktet? Eller det mest banale - at kilden mener seg feilsitert?

Dette er prinsipielt sett et uhyre komplisert landskap, som må angripes med forsiktighet.

Det sier seg selv at Facebook ikke kan sjekke millioner av delinger hver eneste dag. Men det er denne materien de må bevege seg inn i. Og da begynner jobben å likne mistenkelig på det som redaktører over hele verden baler med hver eneste dag. 

Den digitale medievirkeligheten er ennå ung. Flommen av falske nyheter i det amerikanske presidentvalget viser mest av alt at et slikt redaktøransvar er nødvendig.

 
hits