hits

Noen m ta ansvar for falske nyheter

Det er nesten ikke til tro: I de siste mnedene av den amerikanske valgkampen ble falske nyheter delt oftere p Facebook enn ekte nyheter. 

Jeg tror at dette vil vre med og presse fram en utvikling der Facebook og andre sosiale medier blir ndt til ta redaktransvar for stoffet sitt.


De siste "kritiske" mnedene av valgkampen fikk de 20 mest populre falske historiene 8,711.000 delinger, likes eller kommentarer p Facebook. De 20 mest populre ekte historiene fikk bare 7.367.000 reaksjoner. Kilde: Buzzsumo.

 

I gr kunne Washington Post publisere et intervju med en av de mest aktive lgnerne, satirikeren Paul Horner som str bak nettsteder som National ReportNewsexaminer og denne falske ABC News siden - som til forveksling likner den ekte amerikanske nyhetsgiganten ABC News

I utgangspunktet gjorde han det for skade Trump, forteller han, ved vise at Trump-tilhengerne var s dumme at de nrmest trodde p hva som helst. 

Men s tok det helt av, og blant historiene som ble tatt for god fisk var at Amish-folket stttet Trump, og at profesjonelle brkmakere var betalt 3.500 dollar for demonstrere mot Trump.

Andre falske historier som ble spredt i rekordfart var den om at paven stttet Trump, og at en FBI-agent som etterforsket Hillarys private emailer p mistenkelig vis hadde tatt sitt eget liv. 

N angrer Horner, og tror at Trump kanskje vant valget p grunn av ham. Det er det nok delte meninger om, og ikke mitt anliggende denne gang. Det mest oppsiktsvekkende med disse historiene er nemlig hvilke enorme utfordringer vi etterhvert har ftt med  skille fakta fra fantasi, skitt fra kanel - eller snrr fra barter, om du vil.

Hvordan skal vi kunne vite hva som er sant?

Jeg mener det er en feilkobling skylde p "dumme" Trump-tilhengere. For hvordan i all verden skal folk flest kunne avslre en falsk nyhet fra et falskt nyhetsted p nettet?

Som kjent har Facebook-grunder Mark Zuckerberg blitt drevet fra skanse til skanse nr det gjelder redaktransvaret for egne sider. Det bermte Vietnam-bildet ble fjernet p grunn av en "regel", og ogs nr det gjaldt pstanden om at fake news kunne ha pvirket presidentvalget mente han i utgangspunktet at det var en "pretty crazy idea".  

rsaken til motviljen mot redaktransvar er ressurser. En "regel" kan styres av algoritmer, mens en "vurdering" m gjres av mennesker. Derfor insisterer Facebook p at de er et uskyldig teknologiselskap som bare hjelper folk dele og holde kontakten med hverandre.

LES MER HER: Facebook p autopilot

Og helst vil Zuckerberg sammenlikne Facebook med telefonen: Teleselskapene legger til rette for at du kan snakke i den. De kan ikke ta ansvar for at du snakker sant.

Men kjempen er p glid. Bildereglene ble endret slik at Vietnambildet ble tillatt, og n har Zuckerberg i en lang post p sin egen side  forsikret at Facebook ogs tar problemet med fake news alvorlig. 

Det er p tide. Hvordan de skal gjre det, gjenstr se. Algoritmer og "regler" kan sikkert brukes til luke ut falske nyheter og falske nyhetssteder som allerede er kjent.

Men hvem skal avgjre om et nyopprettet nyhetsted er ekte eller falskt? Og hva med alle nyhetene der kilden er ekte nok, men der kilden hevder at innholdet er oppdiktet? Eller det mest banale - at kilden mener seg feilsitert?

Dette er prinsipielt sett et uhyre komplisert landskap, som m angripes med forsiktighet.

Det sier seg selv at Facebook ikke kan sjekke millioner av delinger hver eneste dag. Men det er denne materien de m bevege seg inn i. Og da begynner jobben  likne mistenkelig p det som redaktrer over hele verden baler med hver eneste dag. 

Den digitale medievirkeligheten er enn ung. Flommen av falske nyheter i det amerikanske presidentvalget viser mest av alt at et slikt redaktransvar er ndvendig.

 
Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar