En smule ydmykhet, takk

Da er tiden kommet for selvransakelse i norske medier, etter at en nær sagt samlet presse bommet grovt på Donald Trumps valgseier. 

Både VG og Aftenposten har varslet gjennomgang, og Reidun K. Nybø i Norsk Redaktørforening stiller spørsmål om mediene har fjernet seg fra viktige strømninger i folket.


Umiskjennelig følelse av blåmandag etter Donald Trumps overraskende valgseier. Denne "oppsummeringen" er delt over 1,1 millioner ganger på sosiale medier. Instagram tegning: Badgalriri
 

Til Dagens Næringsliv påpeker hun at mange ser på Trump-seieren og brexit som en protest mot eliten, og at mediene kanskje er blitt en del av denne eliten. 

Utspillet fra redaktørforeningen er klokt og nødvendig. Tidligere i høst har det vært vitset mye i pressekretser om den store horden av norske journalister som er sendt over dammen for å dekke det amerikanske presidentvalget. Og ikke minst hvor mange av dem som plutselig ble utropt til "USA-eksperter."

Etter at resultatet var klart tidlig onsdag morgen norsk tid, var politisk redaktør Kjetil B. Alstadheim i Dagens Næringsliv raskt ute med twittermeldingen: "Nav arrangerer omskoleringskurset "Ny sjanse" for USA-eksperter i Oslo mandag klokken 08"

(teksten fortsetter under bildet)



Nå er det kanskje urettferdig å stille strengere krav til norske journalister enn til amerikanske. For også de amerikanske mediene gjorde samme feil, som igjen kan forklares med meningsmålernes feil.  

LES OGSÅ: Misnøyen ble undervurdert

Men, som redaktør Gard L. Michalsen i Medier24 skriver: 

"Her er det lett å skylde på meningsmålinger, men man kan ikke skylde på dem for at norske medier har plassert Trump i en kontekst der bare rasister, kvinnehatere og veldig enkle sjeler har stemt på ham." 

Også Nettavisen må ta selvkritikk her. Også vi har bragt reportasjer og kommentarer som i altfor liten grad har forsøkt å fram hvilke aktverdige grunner mange amerikanere har hatt for å heie på Trump.

Heldigvis er det ikke slik at alle norske medier har bommet hele tiden. NRK sendte for eksempel kvelden før valget en Trygdekontoret spessial - i Hillary og Donalds bakgård - der Thomas Seltzer besøkte sine slektninger i Texas og på forbilledlig vis fikk fram håpløsheten, depresjonen og desperasjonen på den amerikanske landsbygda der nede mot grensa til Mexico. 

Og at det er helt alminnelige folk som har båret Trumps protestbølge fram mot Det hvite hus. 

Men NRKs utenrikseksperter fikk nok ikke tid til å se kollega Seltzers kommentar, de var kanskje for opptatt med å forberede live-presentasjonen av Hillarys kommende brakseier. De fikk heller ikke sjekket sosiale medier - hvor hele 71 prosent av "hashtagene" som er brukt på nett har vært til støtte for Trump, ifølge Meltwater og DN. 

(teksten fortsetter under bildet)


Assisterende generalsekretær Reidun K. Nybø krever selvransakelse blant norske journalister og redaktører.

Det er nok riktig at grunnlaget for fadesen ligger hos de amerikanske meningsmålingsinstituttene, som i går hadde en enda større blåmandag enn de britiske etter Brexit. Forklaringene eller bortforklaringene er mange:

Noen av de som ble oppringt av meningsmålerne våget kanskje ikke innrømme at de skulle stemme Trump. Store grupper av lavtlønte, hvite unge menn som tradisjonelt ikke har stemt, ble ikke spurt. Og kanskje har de spurt for mange i de store byene, for få på landsbygda.

Men utfordring for de mediene som nå skal gjennomgå dekningen sin, er at det er de samme journalistene som tok feil som nå skal forklare hvorfor de tok så feil. Det krever ydmykhet, en egenskap som kanskje ikke er den aller første som blir trukket fram når medienes rolle blir diskutert rundt omkring i selskapslivet.

I den store omveltningen som foregår i medieverdenen, er det mange tradisjonelle medier som har satset på meningsstoff i tillegg til rask formidling av enkle nyheter. Det kan være klokt. 

Men kanskje skal fokuset i større grad rettes mot hva leserne mener, ikke så mye hva avisenes egne journalister og kommentatorer mener. Og ikke minst hva dem det gjelder mener. Og hvorfor.

Det kan sies mye negativt om Donald Trump. Og mye av det er nok riktig. Men det store spørsmålet nå er hvorfor halvparten av det amerikanske folket likevel har stemt på ham. Det gleder jeg meg til at norske og amerikanske journalister kaster seg over. 

For journalistikkens første oppgave og ypperste særtrekk er fremdeles å undersøke, å gå rundt  blant eksperter og vanlige folk og spørre og grave, for deretter å formilde hva man faktisk finner ut.

 
hits