hits

Norges viktigste stemmer

Nettavisen feirer vre sekulre bloggere: Fra venstre rundt bordet: Lily Bandehy, Shahram Shaygani, debattredaktr Siv Elisabeth Limkjr, Mina Bai, nyhetsredaktr Erik Stephansen, Mahmoud Fahramand og Walid al-Kubaisi. Foto: Guro Holmene

Det store diskusjonen om flyktninger, innvandring og islam er kanskje vr tids aller viktigste offentlige samtale. Den kommer ikke til g over med det frste. Og mten vi gjennomfrer den p kan vre avgjrende for vre barns framtid.


(Denne kommentaren str ogs p trykk i Nettavisens jubileumspapiravis i anledning 20-rsdagen, sammen med artikkelen Skaper storm med islamblogger)

 

Samtidig er det ingen diskusjon som polariserer like mye, og som vekker slik temperatur: Derfor vger jeg pstanden: Nettavisens sekulre, muslimske bloggere er blant Norges viktigste stemmer.

Det var 11. november i fjor at forfatteren Mina Bai takket ja til bli samarbeidsblogger i Nettavisen. Vi hadde lagt merke til hennes tydelige meldinger p Facebook en stund, og moderne muslimske stemmer som hennes var sjeldne i den norske offentligheten. 

For hittil hadde norske medier gjort omtrent det samme hver gang det dukket opp et sprsml rundt innvandring eller islam, og journalistene for syns skyld trengte noen synspunkter fra "muslimene":

Vi ringte en eller annen moske og snakket med en eller annen imam. 

Det samme gjorde norske myndigheter, som forstelig nok trenger "formelle" organisasjoner som samarbeidspartnere. Men det har ogs frt til at de religise kreftene ftt altfor stor betydning i den norske samfunnsdebatten. Mens mer moderate og ikke-relgise innvandrere knapt ble hrt.

I dag har Nettavisen flere bloggere som kan g under sekkeposten "sekulre muslimer": Etter Mina Bai kom Walid al-Kubaisi, som allerede var skribent i nynorsk-avisen Dag og Tid, og s kom Mahmoud Farahmand, Lily Bandehy og Shahram Shaygani. Felles for alle disse er at de er helt som vanlige folk. Og derfor helt forskjellige. 

Til begynne med var det riktig nok mange som stusset over begrepet "sekulr muslim". Det var jo en selvmotsigelse! Det gr ikke an vre bde sekulr og muslim!

Men joda, det gjr det. 

Noen bruker begrepet sekulr muslim for vise at du kan vre religis som privatperson, men likevel mene at samfunnet br styres etter verdslige (sekulre) lover. Noen av bloggerne betegner seg som ex-muslimer, og noen kaller seg kulturelle muslimer - alts at de tilhrer den muslimske kultursfre, og har vokst opp med muslimsk familie og rtter, men at de selv ikke er spesielt religise. 

Med andre ord: De er muslimer p omtrent samme mte som du og jeg er kristne. 

Og plutselig opplever vi det som helt vanlig. P under et r er vi blitt vant til hre mange ulike stemmer, ogs fra muslimene. Vi hrer at de er uenige. At de krangler og diskuterer, med oss og med hverandre.

Og ikke misforst - det dukker opp spennende folk andre steder ogs. I Aftenposten, for eksempel, som har knyttet til seg "de skamlse jentene" Nancy Herz og Sofia N. Srour. Pluss at "vre" bloggere er blitt populre som spaltister ogs for de andre store mediene, for VG, for Dagbladet - og for Klassekampen.

Det synes vi er hyggelig. Nettavisen liker tenke at vi er del av den moderne delingskonomien. 

De nye sekulre stemmene er viktige av minst fire grunner:

1. De utvider den offentlige samtalen i Norge. De problematiserer vanskelige felt innen innvandring og religion, direkte og uten filter. De snakker om seg selv og sine, uten behov for vre overdrevent hflige eller kunstig hensynsfulle. Dermed kan vi andre ogs vre mer direkte.

2. Vi som ikke er muslimer lrer en masse om ting vi fr ikke hadde peiling p. De kan dermed skape forstelse og innsikt blant folk som i utgangspunktet er fiendtlige - og de kan refse etniske nordmenn som er altfor velmenende og misforsttt "snille".  

3. De er med p det europeiske nybrottsarbeidet for modernisere islam og tilpasse en gammel religion til et demokratisk samfunn. For det er fra sine egne man skal ha det, for vri p meningen i et ordtak. Det er forskjell p om en muslim argumenterer for blandingsekteskap eller om en innfdt trnder gjr det. 

4. De er blitt forbilder for tusenvis av muslimske ungdommer, som ikke bare flger nye med fra sidelinjen p jakt etter argumenter til bruk ved kjkkenbordet hjemme. Men som ogs vurderer kaste seg utp og vre med p den store offentlige diskusjonen selv.

Mange vil nok mene at jeg er altfor optimistisk, og at vi har en lang vei g.

Det har vi nok. Men jeg mener at Nettavisens muslimske bloggere p mindre enn ett r har vrt med og flyttet "islamdebatten" i Norge et sjumilssteg framover. De rydder vei, og etter hvert vil det komme flere sekulre stemmer til, ganske enkelt fordi det er veldig mange av dem.

Viktig fakta: Av Norges vel 100 000 muslimer har nesten halvparten (46 000) valgt ikke vre medlem i en moske.

Det er p tide vi lytter til hva de har si.

 

 

LES OGS: Den "dannede" innvandringsdebatten frer til mer vold

LES OGS: Den stygge hetsen mot Hadia

LES OGS: N m vi snart slutte med dette velmeneriet

LES OGS: N m vi sttte de sekulre muslimene

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar