hits

Facebook p autopilot mter Norge

Ingen hemmeligheter ble avslrt da Facebook mtte den norske regjeringen og norsk presse til debatt i dag. I stedet mtte vi et Facebook p autopilot - som insisterer p kjre p autopilot ogs i tida som kommer. 


Ordstyrer Sindre stgrd (til venstre), Patrick Walker (Facebook), Jan Thoresen (Aller), Monica Lid (Egmont), kulturminister Linda Hofstad Helleland og Espen Egil Hansen (Aftenposten). 
 

Mange som har seilt over Nordsjen mot Shetland kjenner autopilotens velsignelse. Rett vest for Runde kan du stille inn GPS'en, ta deg et glass hvitvin og holde st kurs mot sr-srvest, rett gjennom Statfjord B, og ikke overta roret igjen fr innseilingen til Lerwick 30 timer senere.

Parallellen er dobbel: 

P forhnd var nok forventningene store. Patrick Walker er Director of Media Partnership i Europe, Middle East and Africa i Facebook, og er tidligere ansatt i bde BBC, Google og YouTube. 

En som vet hva han snakker om, alts, som skulle mte bde kulturminister Linda Hofstad Helleland og blant andre Aftenposten-redaktr Espen Egil Hansen til debatt etter "bilde-tumultene" for noen uker siden.

Eneste som manglet var forfatter Tom Egeland, som startet det hele da han publiserte det bermte Vietnam-bildet og ble kastet ut av Facebook.

Men her mtte vi en Facebook-representant p autopilot, med et forhndsinnvd budskap som verden har hrt mange ganger fr:

Vi er bare et uskyldig teknologiselskap. Vi hjelper bare folk dele og holde kontakten med hverandre. Facebook har ikke noe redaktransvar, for redaktren er dere (pekefinger mot salen), og algoritmene vre hjelper dere bare velge hvilket stoff dere vil ha. For at alle skal vre trygge (safe), har vi regler som alle m etterleve, over hele verden.

Rett nok viste det seg at disse reglene ikke var ufeilbarlige, innrmte han, siden Facebook n har snudd i sprmlet om Nick Uts ikoniske bilde. Og n skal bde "nyhetsverdi", "historisk verdi" og "kulturell verdi" kunne mles opp mot regelen mot nakenhet. 

Men Walker kunne ikke fortelle noe om hva som gjorde at Facebook snudde, hvem som tok avgjrelsen, og hvordan dette vil pvirke redigeringen av Facebook i framtida. 

For her er vi ved kjernepunktet: 

Espen Egil Hansen fra Aftenposten forskte s godt han kunne insistere p at Facebook er et medieselskap, ikke bare et teknologiselskap, som sledes m kunne redergjre for hvilke redaksjonelle vurderinger det tar - og hvem som gjr det, slik at vi kan klage til dem og diskutere med dem. Det m alle andre medier gjre, noe som faktisk er en forutsetning for demokratiet.

Under debatten ble det ogs presentert et krav fra de nordiske presseorganisasjonene i fellesskap, om at innhold som allerede har vrt innom et "presseetisk system", alts en redaksjon, ikke skal kunne fjernes fra Facebook.

Her var Walker med p diskusjonen med interessante problemstillinger: skal det gjelde alle redaksjoner, eller bare de strste? Skal journalister og redaktrer behandles annerledes enn vanlige folk? 

Men ogs denne diskusjonen gjelder reglene.

For Facebook insisterer fortsatt p kunne kjre p autopilot - ved hjelp av regler - gjennom lunt eller opprrt farvann p alle verdenshav.

Om det blser opp, og skipperen m overta roret (og det gjr det, Nordsjen er sjelden stille 30 timer i strekk), skal vi fortsatt ikke vite hvem skipperen er som overstyrer eller tolker reglene. Eller enklere: hvem som er redaktr, og hvilke vurderinger han gjr.

Kanskje er det ikke s rart. For hvis Facebook frst aksepterer at de er verdens strste medieselskap, og til og med har et redaktransvar, vil det f store konsekvenser bde etisk og bemanningsmessig for det 12 (!) r gamle selskapet. 

Kanskje m de begynne skatte ogs.

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar