hits

Nr eierne stikker av med pengesekken

Den norske journalistikken har utvilsomt frigjort seg fra partipolitikk og gamle bindinger de siste ra. Men det har sannelig eierne ogs.

 

Papiraviser gir fortsatt gevinst - for noen. Faksimile Medier24.

 

De store eierne skal derfor opptre klokt for unng boomerang-effekt nr politikerne skal finne nye mter styrke norske medier p. 

For ikke mange r siden var de fleste norske riksaviser eid av politiske partier - eller familier med politiske sympatier. Det samme gjaldt lokal- og distriktsavisene, hvor avisfamiliene kanskje sto enda sterkere. Noen tok ikke utbytte i det hele tatt - mens smaksjonrene var storfornyd med en bedre middag p byens beste hotell etter rets hytidelige generalforsamling.

I lpet av 30 r er bildet endret. N har konsernene Schibsted, Amedia, Polaris og danske Aller kjpt opp de fleste avisene. I tillegg til eier danske Egmont TV 2 og halve Nettavisen.

Det er i denne situasjonen at den bedrvelige historien om Dagbladet kan kaste skygge over en hel bransje. 

Trygve Aas Olsen ved Institutt for journalistikk har ogs tidligere skrevet om Dagbladet-eierne, blant annet i boka med den megetsigende tittelen "Sex, drap og drlig ledelse" fra 2010.

I en kronikk i Medier24 i forrige uke forteller han hvordan familiene rundt investor Jens P. Heyerdahl frst klarte utmanvrere de andre gamle eierne, for deretter  tjene 470 millioner p eiendommene.

For riktig nok ble avisa solgt til Aller-konsernet i 2013. Men bare logoen og de ansatte. N er eiendommene ogs solgt, for nesten 1 milliard kroner - hvorav alts 470 millioner gikk rett i lomma p the Heyerdahls.  

Som kapitalister i et fritt samfunn str det selvsagt eierne fritt gjre slikt.

Men budskapet til politikere som akkurat i disse dager skal ta stilling til nye mter sikre mediemangfoldet p, er noks tydelig:

Om vi sttter mediene med penger, er det fare for at de ikke blir vrende der. For det gjelder jo ikke bare Dagbladet.

- Eierselskapet Mentor Media, som eier pressestteavisene Vrt Land, Rogalands Avis og Dagsavisen, ble for ikke lenge siden kritisert for srdeles gunstige lnns- og bonusavtaler til avtroppende redaktr Helge Simonnes.

- Schibsted har mtt kritikk for hvordan finn.no, skapt av rubrikkmarkedene i Aftenposten og flere regionaviser, er blitt skilt ut fra den opprinnelige mediedriften - uten at tilsvarende verdier er tilbakefrt for styrke journalistikken. 

Hvor utbredt eier-skepsisen er, viser den siste TV 2-rapporten som konkurrenten TV Norge/Discovery bestilte av to professorer ved Handelshyskolen i Bergen, en rapport jeg tidligere har omtalt i bloggen Professorer til salgs i tv-krigen. Her blir det sagt mer eller mindre direkte at gi penger til TV 2 er som kaste penger ut av vinduet. For pengene vil bare g direkte videre til Egmont i Kbenhavn, hevdes det.

Jeg deler ikke denne skepsisen mot eierne. Men vi kan vre ganske trygge p at mediepolitikerne p Stortinget flger nye med p hva som foregr i de norske avishus og -hytter. 

Om noen mneder skal ms-utvalget fortelle hvilken medisin de vil foreskrive for den truede dyrearten "norske redaksjonelle medier". Da tler ikke mediene altfor mange Heyerdahl-historier.

 

 
Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar