hits

Fare for svarte TV-skjermer - igjen

I gr fikk vi ny TV-boks i heimen. Den gamle sluttet rett og slett virke, og leverandren sendte oss straks en ny. Dermed mtte vi ha ny kabel, og i hurlumheien som oppsto rundt nye koblinger og adaptere dukket sprsmlet opp:

Hva skal vi egentlig med den dvd-spilleren p hylla der? Er ikke den bare kaste?


Satsingen p Sumo er logisk, men dermed pner ogs TV 2-sjef Olav T. Sandnes opp en ny front i TV-krigen. Foto: Scanpix
 

Jeg vet man skal vre forsiktig med trekke konklusjoner ut fra egne erfaringer.

Men en rask sjekk med nabofamilien viser at de har kastet sin DVD-spiller allerede. Og det underbygges av statistikk fra SSB: I 2015 kom hele 65 prosent av "videobruken" i det norske folk fra ulike strmmetjenester, bare 16 prosent kom fra DVD/Blu-ray. Og tallet er dramatisk synkende.

Fra fr vet vi at vi nesten har sluttet se p liner tv. N er vi i ferd med slutte se p DVD ogs. Begge forholdene gir et klart pekepinn p hvorfor TV-sjef Olav Sandnes var klar og tydelig p ett punkt da den svre innsparingspakken til kanalen ble presentert i forrige uke:

TV 2 skal satse mer p Sumo.

Nrmere bestemt har kanalen en mlsetting om at 750 000 norske husstander skal abonnere p Sumo innen 2020, tre ganger flere enn i dag. Med en pris p 149 kroner mneden vil det gi en inntekt p 1,3 milliarder i ret. Med dagens fall i annonseinntekter kan det fort nrme seg brorparten av de framtidige inntektene.

Men dermed pner TV 2 ogs en ny front i TV-krigen. For dette vil ikke distributrene sitte rolig og se p. Til Dagens Nringsliv sier for eksempel Get-sjef Gunnar Evensen at dersom TV 2 satser ytterligere p egen distribusjon via Sumo, s vil kanskje distributrene begynne lage innhold.

Med andre ord: Legger du deg ut med oss, s legger vi oss ut med deg.

S kan vi kanskje hpe at forbrukerne vil nyte godt av en slik tv-krig: Alle de fire store distributrene i Norge, Canal Digital, Get, Altibox og RiksTV, er sikkert i stand til kjpe programmer p egenhnd. Det vil ke det samlede tilbudet. Det vil ogs skje om TV 2 og TV Norge-eier Discovery satser tungt p egne strmmetjenester.

Men s er det bare det at vi alle husker den knallharde konflikten mellom Canal Digital og TV Norge tidligere i r. Den ga svarte skjermer for tusenvis av abonnenter. For bare tre r siden hadde vi den samme konflikten mellom Canal Digital og TV 2.  

Noen vil sikkert si at jeg overdriver, men faren er overhengende for at et kt konfliktniv mellom sjefene i TV-bransjen igjen kan g ut over forbrukerne i form av svarte skjermer. Det er ingen tjent med.

Ved nrmere ettertanke tror jeg at vi beholder DVD-spilleren litt til. Kanskje fr vi bruk for den igjen. Den kan i alle fall ligge p loftet et par-tre r fr vi kaster den.

 
Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar