Fare for svarte TV-skjermer - igjen

I går fikk vi ny TV-boks i heimen. Den gamle sluttet rett og slett å virke, og leverandøren sendte oss straks en ny. Dermed måtte vi ha ny kabel, og i hurlumheien som oppsto rundt nye koblinger og adaptere dukket spørsmålet opp:

Hva skal vi egentlig med den dvd-spilleren på hylla der? Er ikke den bare å kaste?


Satsingen på Sumo er logisk, men dermed åpner også TV 2-sjef Olav T. Sandnes opp en ny front i TV-krigen. Foto: Scanpix
 

Jeg vet man skal være forsiktig med å trekke konklusjoner ut fra egne erfaringer.

Men en rask sjekk med nabofamilien viser at de har kastet sin DVD-spiller allerede. Og det underbygges av statistikk fra SSB: I 2015 kom hele 65 prosent av "videobruken" i det norske folk fra ulike strømmetjenester, bare 16 prosent kom fra DVD/Blu-ray. Og tallet er dramatisk synkende.

Fra før vet vi at vi nesten har sluttet å se på lineær tv. Nå er vi i ferd med å slutte å se på DVD også. Begge forholdene gir et klart pekepinn på hvorfor TV-sjef Olav Sandnes var klar og tydelig på ett punkt da den svære innsparingspakken til kanalen ble presentert i forrige uke:

TV 2 skal satse mer på Sumo.

Nærmere bestemt har kanalen en målsetting om at 750 000 norske husstander skal abonnere på Sumo innen 2020, tre ganger flere enn i dag. Med en pris på 149 kroner måneden vil det gi en inntekt på 1,3 milliarder i året. Med dagens fall i annonseinntekter kan det fort nærme seg brorparten av de framtidige inntektene.

Men dermed åpner TV 2 også en ny front i TV-krigen. For dette vil ikke distributørene sitte rolig og se på. Til Dagens Næringsliv sier for eksempel Get-sjef Gunnar Evensen at dersom TV 2 satser ytterligere på egen distribusjon via Sumo, så vil kanskje distributørene begynne å lage innhold.

Med andre ord: Legger du deg ut med oss, så legger vi oss ut med deg.

Så kan vi kanskje håpe at forbrukerne vil nyte godt av en slik tv-krig: Alle de fire store distributørene i Norge, Canal Digital, Get, Altibox og RiksTV, er sikkert i stand til å kjøpe programmer på egenhånd. Det vil øke det samlede tilbudet. Det vil også skje om TV 2 og TV Norge-eier Discovery satser tungt på egne strømmetjenester.

Men så er det bare det at vi alle husker den knallharde konflikten mellom Canal Digital og TV Norge tidligere i år. Den ga svarte skjermer for tusenvis av abonnenter. For bare tre år siden hadde vi den samme konflikten mellom Canal Digital og TV 2.  

Noen vil sikkert si at jeg overdriver, men faren er overhengende for at et økt konfliktnivå mellom sjefene i TV-bransjen igjen kan gå ut over forbrukerne i form av svarte skjermer. Det er ingen tjent med.

Ved nærmere ettertanke tror jeg at vi beholder DVD-spilleren litt til. Kanskje får vi bruk for den igjen. Den kan i alle fall ligge på loftet et par-tre år før vi kaster den.

 
hits