hits

Derfor vil Uber vinne fram - mens Airbnb m holdes i rene

Forelpig er Uber forbudt i Norge og enkelte andre land, mens Airbnb ser ut til vinne fotfeste over hele verden. Etter en tur til delingskonomiens hjemland:  her er noen grunner for hvorfor den "nye konomien" vil vinne fram til slutt - og hvorfor den br reguleres. 


James Galagher er pensjonert politimann i Denver, og tjener velkomne ekstrapenger p Uber.

For ta det frste frst: 

Jeg har prvd Uber fr, i flge med andre, men n har jeg lastet ned appen selv. Jeg ville se hvordan det var. Kan det sammenliknes med vanlige taxier? Er det trygt nok? Er bilene like bra? 

Rent praktisk tar det fire-fem minutter laste ned appen og registrere seg. Uber skal ha navn og telefonnummer, adresse og epost. Deretter m jeg knytte meg til en paypal-konto. Det skal vise seg vre svrt s praktisk. S er det bare kjre p.

I utgangspunktet vet gps'en i appen akkurat hvor jeg er, s jeg trenger ikke skrive inn noen adresse. Appen viser tilgjengelige biler i omrdet p et enkelt lite kart, og etter ha skrevet inn adressen dit jeg skal, fr jeg sprsml om jeg er villig til dele turen med andre. Med UberPool er prisen for akkurat denne turen 7,12 dollar, mens den vil koste 9,47 dersom jeg vil ha bilen for meg selv.

Jeg svarer at jeg gjerne deler, og etter 15-20 sekunder fr jeg beskjed om at James er p vei i sin Hyundai Sonata og vil vre framme om tre minutter. En person ved navn Gay skal omtrent samme vei. En kuriositet: Jeg fr ogs vite hvilken musikk James hrer p i bilen sin, og kan taste inn mine nsker.

(teksten fortsetter under bildet)

Jeg ser straks bilen til James p kartet, og kan ogs dele kartet med noen hjemme. 

 

Konklusjonen er enkel: I lpet av ei dry uke brukte jeg Uber totalt 17 ganger. I absolutt alle tilfellene var bilene helt ok, noen ganger direkte fine. Sjfrene var alle slags folk, kjrte raskt og greit dit jeg skulle, var hyggelige og vennlige, og med f unntak hentet de meg i lpet av f minutter.

Og jeg flte meg rett og slett tryggere enn i vanlige taxier.

Denne gangen er det den pensjonerte politimannen James som kommer, og jeg fr vite at han har kjrt for Uber i et halvt rs tid. Det er godt komme seg litt ut, forteller han, og hyggelig mte nye folk. Uber tar 20 prosent provisjon for hver tur, og det synes han er greit. Han mener Uber er tryggere ogs for sjfrene, fordi Uber vet hvem jeg er. Etter kjreturen gir vi hverandre karakterer p appen, s folk som ikke oppfrer seg eller sjfrer som kjrer drlig eller har skitne biler raskt blir skviset ut.

Og det beste skjer nr turen er over:

Etter ha sagt farvel taster James inn at turen er gjennomfrt, Paypal overfrer penger automatisk fra min konto, og et millisekund etterp ligger kvitteringen for turen i min mailboks. Ikke noe rot med vekslepenger, ingen sprsml om tips, ingen venting p en kvittering som du kanskje likevel mister p veien mot regnskapskontoret eller vaskemaskinen.

(teksten fortsetter under bildet)

Patricia har Uber som heltidsjobb, og mener hun tjener bedre som sjfr enn som butikkhjelp.

 

Alts er brukervennligheten helt overlegen. Samtidig som jeg tenker at Oslo kunne hatt godt av dette, en hovedstad som i en rrekke har slitt med den kanskje drligste og dyreste taxinringen i hele Europa - og som aldri ser ut til f orden p virvaret av konsesjoner og skattesprsml og taxieiere som lever godt p drlig lnnede sjfrer.

Jeg skjnner at det er problemer med Norges grisgrendte strk. Jeg aksepterer at det offentlige har plikt p seg til opprettholde taxitilbudet over hele landet, og at det her kan vre ndvendig med konsesjoner og reguleringer. Men slike politiske og juridiske utfordringer m vel kunne overvinnes? 

S til Airbnb: 

Airbnb kan vre et stort, flott soverom med tilsttende bad i et vennlig nabolag like utenfor sentrum av Denver, et vrelse som koster 590 kr natta i stedet for 2590 p nrmeste hotell - og som holder minst like hy standard.

Ogs her er brukervennligheten i samme klasse som Uber. Du finner lett et passende sted gjennom appen, spr om det er ledig, bestiller og betaler - med kvittering i mailboksen.

Men det kan ogs vre et bittelite krypinn i en omgjort sentrumsleilighet i San Francisco med 6 bittesm soverom langs en mrk korridor der det ogs finnes et felles do med dusj. 

Alts akkurat det det er - et billig pensjonat med do p gangen.

(teksten fortsetter under bildet)


Kvaliteten p Airbnb varierer enormt, og du klarer ikke alltid gjennomskue bildene. 
 

Og med Airbnb kommer jo ogs skrekkhistoriene, srlig fra historiske byer som Roma, der hele bydeler hevdes vre overtatt av Airbnb-spekulanter som kjper opp leiligheter og bygger dem om. Om tradisjonsrike kafeer og barer som legges ned, mens McDonalds og 7Eleven rykker inn - sammen med endelse rekker av turister med trillebager p vei over tomme brosteinsgater. 

For Roma kan dette bli en tragedie, bde for oss turister og for lokalbefolkningen. 

Og viktigere: N har det jo ikke lenger noe med delingskonomi gjre, men ren spekulasjonskonomi som bare vil gjre enkelte luringer rike og alle oss andre fattigere p kulturelle og autentiske opplevelser.

Derfor strever flere land n med ny lovgivning slik at vi kan unng de utilsiktede utslagene av den nye konomien. Vi fr hpe at politikerne og juristene lykkes med utfordringene her ogs. 

 
Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar