hits

Vinn eller forsvinn p tre sekunder

DENVER (Nettavisen): Speed is everything, sier amerikanske mediefolk - men tenker ikke ndvendigvis p OL i Rio. Frst og fremst tenker de at hvis det gr mer enn tre sekunder fr en artikkel lastes opp, s forsvinner nesten halvparten av leserne.

Mange opplever det som s irriterende mtte vente p en artikkel at de rett og slett forsvinner.

 

Derfor handler mye av det som foregr p mediekonferansen ONA16 (Online News Association) her i Denver om hastighet.

For den alminnelige leser er ikke lenger imponert over den "vidunderlige nye verden" av digitale lsninger. Det var i gr vi sa "wow" fordi vi kunne sende et bilde fra en verdensdel til en annen i lpet av sekunder.

I dag skal det skje p millisekunder. Og det holder ikke at telefonen bare er smart. Den skal vre verdensrekordholder i sprint ogs.

Iskald forskning viser at 40 prosent av leserne forsvinner fra en webside dersom det tar mer enn tre sekunder laste den ned.

Srlig har utfordringene vrt store p mobil. Ikke bare har opplastningen vrt treg, men ofte popper det opp noe som ikke skulle vrt der, eller du befinner deg plutselig et helt annet sted p siden enn der du skulle vrt.

Derfor er konkurransen n beinhard for n de 53 prosent av verdens mobilbrukere som sier at de nsker lese nyheter p mobil.

LES OGS: Nr du trenger hjelp til uttrykke flelser

LES OGS: Hva om Facebook dolker oss i ryggen for en neve dollar?

Facebook lanserte sine Instant Articles i fjor, som ogs Nettavisen er med og tester ut i Norge. Og n kommer AMP, eller Accelerated Mobile Pages. Dave Merrell i Washington Post forteller at de opplever tre til fire ganger raskere opplasting til sine mobilsider.

Dermed opplever de ogs tydelige resultater. Blant lesere som har lest en AMP-artikkel, ker sjansen for at de skal komme tilbake til Washington Post i lpet av de neste 7 dagene med 23 prosent.

(teksten fortsetter under bildet)

Hyere hastighet gir mer fornyde brukere, som gjerne kommer igjen.

 

Ogs Nettavisens tekniske avdeling driver og forbereder vre mobilsider for AMP. Frst vil teknologien bli klar p de kommersielle sidene, deretter str redaksjonen for tur.

Verdt merke seg likevel er at forskjellen p "vanlig" fart og AMP eller Instant Articles ikke er fullt s stor i Norge som i andre deler av verden. rsaken til det er at den norske bredbndutbyggingen allerede er kommet ganske langt.

Men et sekund her og et sekund der, det blir fort minutter av slikt.

 

 
Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar