hits

Hva om Facebook dolker oss i ryggen for en neve dollar?

PALO ALTO (Nettavisen): Her ligger de, alle de internasjonale gigantene, bde Facebook og Google, Apple, HP og Yahoo! -  innenfor et bittelite omrde i Silicon Valley, rundt den vesle byen Palo Alto like sr for San Francisco.

 


Turister fra alle verdens hjrner viser tommel opp utenfor Facebooks hovedkvarter i Palo Alto.
 

Sjelden har s mye makt vrt samlet p en plass. I alle fall ikke s mye populr makt, tiljublet av mennesker over hele verden. For alle liker Facebook, gjr vi ikke? 

 

Jeg er p tur for delta p en mediekonferanse i Denver p stipend fra Norsk Redaktrforening, men har tatt en omvei om San Francisco og Silicon Valley for mte noen av de "nye" mediene vi alle er blitt s avhengige av.

 

Forrige gikk ut med jubel i Medie-Norge. Forfatter Tom Egeland, statsminister Erna Solberg og norske redaktrer hadde seiret over selveste Facebook. Aftenpostenredaktr Espen Egil Hansens forside gikk verden rundt, og til slutt mtte den store, amerikanske giganten bite i gresset for det sregne norske pgangsmotet.

Eller mtte den det?

Fremdeles er det sparsomt med kommentarer fra Facebooks hovedkvarter her i Palo Alto. Hittil har vi ftt vite at de har snudd "after hearing from our community". Ingenting om andre bilder - om dette betyr at de kommer til endre reglene ogs for andre historiske bilder.

(teksten fortsetter under bildet)

Facebooks nye 55 000 kvm store hovedkvarter med parkanlegg p taket. Det gamle hovedkvarteret i bakgrunnen.

Noen synes nok at Facebook har vrt skikkelig greie.  At det gr an snakke til dem, liksom. Andre har ftt en skikkelig yepner. 

For maktforholdene har ikke endret seg. Fremdeles kan Facebook tillate eller ikke tillate akkurat hva de vil av det vi legger ut. Fremdeles er reglene hyst uklare og uforutsigbare. 

Og kanskje m norske redaktrer innse at vi har malt oss inn i et hjrne. At vi har gjort oss avhengige av en distribusjonskanal vi ikke kan stole p, men som kan skalte og valte med oss akkurat som de vil. Og som kanskje til og med vil dolke oss i ryggen for en neve dollar.

For det er liten tvil om at mange av oss har latt oss blende av Mark Zuckerberg og hans altruistiske motto - "to give people the power to share and make the world more open and connected."

Kanskje har de rett de som sier at det finnes ikke noe slikt som en snill kapitalist. Kanskje var Zuckerberg idealist i starten, men at n skal han tjene penger for aksjonrene. 

Det er bde lovlig og hederlig, men vi m slutte behandle Facebook som om Zuckerberg var en gammel kompis fra college. 

Og kanskje har til og med de mest skeptiske rett: I forrige uke var det bildet av napalm-jenta som ble tatt bort.. I morgen er det kanskje et annet bilde. Kanskje et lite flatterende bilde av en amerikansk president, eller en litt for kritisk ytring om den nye president Trump ...

Utrolig, synes du? Tja. Vi vet allerede at Facebook fjerner kart over Kurdistan, eller kritiske artikler om Tyrkias politikk overfor kurderne. For Facebook vil inn i Tyrkia, og da kan de ikke ha innlegg som provoserer den vanlige tyrker, m vite, det m jo vre "trygt"  vre p Facebook.

Og fra fr vet vi at hverken Facebook eller Google betaler en krone i skatt til Norge - til tross for at enkelte analytikere mener at de to gitantene kommer til dra inn nrmere 4 milliarder kroner fra det norske reklamemarkedet i r.

Men hva skal vi gjre?

Forfatteren Tom Egeland har krevd at Facebook m skaffe seg egne redaktrer for hvert land, og at de globale reglene  m tilpasses lovgivningen til hvert enkelt land.

Norsk Presseforbund har bedt norske politikere se nrmere p Oljefondet, for om mulig legge press p et sprk som blir forsttt: Er det virkelig riktig  investere 20 milliarder i et selskap som angriper norske prinsipper for ytringsfrihet?  .

Og forfatteren Eirik Newth har foresltt bringe saken inn for EU. Han mener at felles europeisk lovgivning kan vre veien g, og at EU er eneste instansen som kan vre mektig nok til st opp mot den amerikanske giganten.

Alt dette er gode forslag. I dag er det opplest og vedtatt av Facebook som privat selskap har loven p sin side, at s lenge du aksepterer betingelsene, s m du rette deg etter Facebooks regler.

Men lover kan endres, og dette er nytt omrde. Ett sprsml kan vre: Nr "alle" snart er p Facebook, hva m til for at det sosiale samfunnet defineres som offentlig omrde - et omrde der norsk lov gjelder? 

Uansett: Siste ukes hendelser viser at vi snart br bygge en felles strategi for klare oss uten vre venner i Palo Alto. Norske medier kan ikke vre avhengig av Mark Zuckerbergs gode vilje.

 

 
Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar