hits

N m vi sttte de sekulre muslimene

Av og til gr verden tilsynelatende framover. I dag ba for eksempel Stortinget regjeringen om utrede muligheten for trekke konomisk sttte til trossamfunn som oppfordrer til lovbrudd eller tar imot utenlandsk finansiering fra stater som bryter fundamentale menneskerettigheter.


SV-leder Audun Lysbakken har lenge hatt en pfallende motvilje mot kritisere muslimske mrkemenn. Lovforslaget markerer kanskje en slutt p det. Foto: SV. 
 

Forslaget kom fra SV-leder Audun Lysbakken og SV-represesentant Karin Andersen, og i begrunnelsen sier Lysbakken at vi den siste tida har sett mange modige jenter, stort sett med muslimsk bakgrunn,  som har sttt fram i offentligheten og fortalt om sosial kontroll og bedt politikerne ta et oppgjr med reskultur og konservativ religion.

Mange vil nok si "velkommen etter".

Og det er fristende sitere Nettavisens ikke-religise toppblogger Mina Bai - som i gr kom med flgende utblsning p Facebook:

"Nr vi skriver om hatet til homofile, fr vi det ikke delt av venstresida. Men nr en muslim gjr det, plutselig er de interessert og deler. Nr vi snakket om rekultur (og det har vi snakket om lenge), ingen hrer p. Nr et par muslimske jenter gjr det, plutselig er det p agenda. Klovner!"

Det er lett forst frustrasjonen til Bai, som selv har flyktet fra et muslimsk redselsregime i Iran. Jeg er enig i kritikken hennes av SV-leder Audun Lysbakken og resten av norsk venstreside. De har lenge hatt en pfallende vegring mot kritisere islamske mrkemenn.

Nr jeg likevel velger rose SV for forslaget, er det ut fra det enkle prinsipppet om bedre sent enn aldri. Ingenting hadde vrt bedre om ogs norsk venstreside snart kunne begynne bruke de stolte tradisjonene fra Arnulf verland til rette den samme selvflgelige kritikken mot islam som mot den tiende landeplage kristendommen.

Men nr det er sagt, har jeg ingen tro p at lovforslaget vil fre fram. Det er p grunn av den rent prinsipielle siden av saken: Ytringsfriheten er en av de mest fundamentale rettighetene i et liberalt samfunn. Trosfriheten likes. Din tanke er fri. Det m vi alltid holde fast p.

For ganske fort dukker sprsmlene opp: Er det nok mene at homofile br steines, eller m man aktivt oppfordre til steining for miste statssttte? Og er det nok mene at kvinner skal tie i forsamlingen, eller m man aktivt forby dem snakke?

For det er jo grenselandet som er vanskelig. Bare se p problemene det norske rettssystemet har hatt for f dmt Krekar.

Men her kommer det viktigste:

Nr regjeringen n fr plegg om begynne forberede et forslag for kunne trekke statssttte til ekstreme organisasjoner, vil den penbare lsningen tre tydeligere fram. Nemlig fjerne all statssttte til religis virksomhet. Med den enkle begrunnelse at det du tror p er en privatsak. Du skal ikke ha statssttte for praktisere religionen din. Den fr du finansiere selv.

Arbeidet med et slikt lovforslag vil ogs ke fokuset p den relange, misforsttte sttten til de mange religise gruppene som liksom skal representere muslimer i Norge. Ett eksempel er Islamsk Rd, som krangler slik at de knapt klarer representere seg selv. Et annet er ekstremistene i Islam Net - som krever garantier for fordelaktig omtale for snakke med journalister.

Sannheten er at mange norske muslimer ikke er mer muslimer enn du og jeg er kristne. Statistikken viser at av 106 000 muslimer i Norge er bare 60 000 knyttet til en moske eller et trossamfunn. 46 000 av dem har aldri vrt knyttet til en eneste moske.

Det vil si nesten halvparten.

Og s har du rett i at det fremdeles er et stykke igjen til at den jevne muslim vger st opp mot de religise mrkemennene. Det er kanskje p grunn av den uforholdsmessige posisjonen norske myndigheter har gitt moskeene i integreringsarbeidet.

Det kan det kanskje bli en slutt p, nr til og med SV synes ha vknet fra sin tornerosesvn. Uansett er det n p tide gi aktiv sttte til de ateistiske eller sekulre muslimene, de som nsker leve i et moderne, liberalt samfunn.

Ett eksempel er organisasjonen LIM (Likestilling, integrering, mangfold), med Nettavisen-blogger Mahmoud Farahmand i spissen

Et annet er det nystartede Senter for Sekulr Integrering (SSI), som blir ledet av psykiater Shahram Shaygani og Shakeel Rehman - broren til den mer kjente komiker og Krekar-lfter Shabana Rehman.

Etter hvert kan det komme flere organisasjoner.

Frst nr disse fr tilstrekkelig moralsk og konomisk sttte kan vi hpe p et skikkelig lft i integreringen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar