hits

Vi som logrer for Amerika

Denne uka starter Nordiske Mediedager 2016 i Bergen, med rundt 1800 deltakere og nrmere 100 foredragsholdere.

Ogs i r kommer vi til vende oss mot det forjettede land for finne botemidler som virker eller ikke virker mot katastrofen som har rammet oss alle.


New York Times er ett av verdens mest prestisjefylte medier. Faksimile fra Facebook.

Kriseforstelsen i norske medier har vrt til stede lenge. Kuttrundene likes. For en uke siden holdt Dagbladets John Olav Egeland en innledning p Stortinget med den talende tittelen Snubler vi mot stupet, eller er vi alt si svevet?, hvor han skriver:

"Vi er i fritt fall. Riktignok er det mange i mediebransjen som sier himmelen er skyfri, men det er bare fordi vi enn er i de vre luftlag."

Bakgrunnen er medienes dramatiske inntektsfall, og til pne ballet i morgen har redaktrforeningen hentet inn den amerikanske storkanonen Yasmin Namini.

Namini har hatt en fantastisk karriere siden hun kom som flyktning fra Iran som fem-ring sammen med foreldrene, til hun fikk hovedansvaret for opplag og nye lesere i New York Times for seks r siden.

(teksten fortsetter under bildet)


Yasmin Namini er n frittstende konsulent, og reiser verden rundt og forteller om erfaringene fra New York Times. Foto: LinkedIn
 

Namini er p mange mter "betalingsmurens mor", og kan fortelle mye om hvordan NYTimes n har ulike abonnementer fra 15 dollar til 35 dollar i mneden ut fra ulike tilleggstjenester.

De har ogs lansert NYT Now, en app til 8 dollar i mneden for yngre lesere, og NYT Opinion til 6 dollar i mneden for de som bare vil ha meningsstoffet. Noe av det ferskeste er NYT Cooking, en gratis-app for matglade.

Den internasjonale storavisen har ogs hatt suksess med sin "Times Insider", der leserne blant annet fr bli med (p video) nr avisens stjernejournalister forbereder seg til et intervju med Obama.

Men s sprs det da, hvor mye av dette som kan overfres til norske forhold.

Den norske betalingsmuren rundt de klassiske mediene er vel ikke akkurat en definitiv suksess, og jeg mistenker at norske lesere ikke er s overvettes interessert i hvordan norske journalister jobber heller.

Ikke misforst: Vi har masse lre av internasjonale medier, og jeg har selv vrt p konferanser og studieturer til bde New York, Chicago, London og Dublin for se hvordan de jobber - alle de amerikanske gigantene som er i ferd med ta over vre liv.

Som sjefredaktr Gunnar Stavrum i Nettavisen skriver i bloggen Facebook og Google er ikke vre fiender, som er et tilsvar til John Olav Egeland:

"Betalingsmurene har til en viss grad lykkes i f gamle papirabonnenter over i en ny digital tid. Men de er ogs effektive sperrer mot de yngre som leser nyheter p mobilen. Kua melkes tom uten at gresset gror."

Mitt poeng er egentlig ganske banalt:

Vi er pfallende opptatt av hva de gjr i Amerika, for demme opp for alt de finner p i Amerika.

Kanskje m vi finne p noe nytt helt for oss selv?

 

 
Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar