hits

Hvor er rdgiverne nr du trenger dem?

Noen ganger kan man undre: hvor blir det av kommunikasjonsrdgiverne nr man trenger dem?


Eksempel p folkelig latterliggjring, her fra Twitter.
 

For Raymond Johansens del begynte det allerede i oktober i fjor, da han frste gang rpet sin gode ide endre navnet p byrdet i Oslo til "byregjering".

Etter nesten et halvt r med latterliggjring satte han navneendringene p vent - i pvente av at kommunaldepartementet skulle vurdere lovligheten av forslaget. Svaret kom i dag.

Da har han alts i en periode p fem mneder mttet tle bli kalt bde "hertug Raymond" og "hans hyhet". Han er blitt sammenliknet med Marve Fleksnes, og gratulert med det mest pompse forslaget siden Julius Csar foreslo  kalle opp mneden juli etter seg selv.

Omdmmemessig er det ille nok i seg selv.

Men i tillegg gjr slikt ham mfindlig ogs overfor nye "avslringer". For saker som dette har nemlig en merkelig tendens til balle p seg.

Og ganske riktig: Plutselig er han "kongen av rdhusgarasjen", og s blir han avbildet p vei inn i et bensinslukende rovdyr av en luksus-Audi A8 - med privatsjfr og piggdekk. Underforsttt: Her har vi dobbeltmoralens mester - som fjerner parkeringsplassene til folk flest, men selv ordner p-plasser til seg og sine i rdhuset. Og som ber folk flest kjre buss og bane, men selv blir kjrt rundt som en annen kongelig.

S skulle man tro at rrleggeren fra Furuset selv hadde mageflelse p hva rrer seg i folkedypet. Men hva gjr byrdslederen nr han blir konfrontert med saken?

Jo, han toer sine hender, og sier at det er opp til biltjenesten og rdhusforvalteren bestille biler. Dette kan ikke han gjre noe med. I dette sprsmlet blir alts byrdslederen kjrt nrmest viljelst rundt i Oslos gater - uten pvirkning p hverdagen rundt seg.

Deretter gr Raymond og "Raymobilen" sin seiersgang p sosiale medier som rets store aprilspk, fr han plutselig - etter fire dager -  visstnok kan gjre noe med det likevel. Da "tar han initiativ til" vurdere ordningen p nytt.

Hvorfor gjorde han ikke det med en gang?

Det vet vi forelpig ikke. Men vi kan i alle fall ha tre teorier:

1. Enten har byrdslederens kommunikasjonsstab forblffende drlig fling med hvordan ting blir mottatt i det skalte "folkedypet".

2. Eller s lytter ikke Raymond Johansen til rd.

3. Eller s er kommunikasjonsstaben redd ham, og har misforsttt sin viktigste oppgave.

En kommunikasjonsrdgivers jobb er nemlig ikke frst og fremst  vre mikrofonstativ for sjefen sin, eller srge for at sjefens budskap nr ut til flest mulig. Heller ikke fjerne eventuelle kritiske sprsml til sjefen p Facebook.

Rdgiverens oppgave ligger like mye i  vre like kritisk til sjefen som mediene er:

Er du sikker p at denne saken er viktig nok til latterliggjringen som vil komme? Er du sikker p at det i denne saken er viktigst ha rett? Burde vi ikke her legge oss flate med en gang, og i alle fall si at vi skal vurdere saken p nytt?

S har selvsagt Johansens stttespillere rett i at mediene i saker som dette bygger opp om politikerforakt . Alle saker som ser p politikernes lnns- og arbeidsvilkr gjr til en viss grad det.

Men ikke mer enn politikerne selv:

Allerede frste arbeidsdagen til det nye byrdet stilte de opp alle sammen i VG og fortalte at her er gjengen som dropper bilen p vei til jobb.

Det var de selv som valgte en slik vinkel, og den forplikter selvsagt. Da kan de ikke etterp komme sutrende og klage p medier som flger opp.

Spass m en rdgiver kunne bidra med.

 
Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar