hits

Journalister uten troverdighet

Journalister har allerede troverdighet p linje med bruktbilselgere. Er det ndvendig trekke den ytterligere ned?


- Troverdighet er ikke noe du kan dytte p folk, mener Kjersti Lken Stavrum.
 

Slik kan man formulere sprsmlet, etter et mte tidligere i dag om content marketing og sponsing av journalistikken i regi av presseorganisasjonene. Mest oppsiktsvekkende var kanskje en helt ny ydmykhet fra "verstingen" VG.

Verstingen VG?

Her jeg sitter i Nettavisen singler det n selvflgelig i alle glasshusvegger. Tidligere var det Nettavisen som var "verstingen" p content marketing i Norge. I forfjor fikk vi kritikk av PFU to ganger, p grunn av for drlig merket skille mellom innholdsmarkedsfring og uavhengig journalistikk.

Men vi har tatt lrdom av PFUs innvendinger. Og jeg vger n pstanden at Nettavisen er blant de ryddigste i klassen p omrdet. Poenget er at du som leser skal se tydelig forskjell hva som er markedsfring og hva som er journalistikk. Og at det er vanntette skott mellom markedsavdelingen og redaksjonen.

Derfor er det jo med en viss skadefryd vi har sett andre "nye" aktrer snuble rundt i dette uoversiktlige landskapet, og til dels har gtt mye lenger enn Nettavisen noen gang har gjort.

(teksten fortsetter under bildet)

Hvordan journalistikken skal finansieres er et brennbart sprsml for norske presseorganisasjoner.

 

Og mens sjefredaktr Torry Pedersen tidligere har vrt tildels hy og mrk i forhold til domfellelser i PFU, og ogs i overkant verdensvant i sine henvisninger til The Guardian og New York Times, var det i dag andre toner fra en ydmyk nyhetsredaktr Gard Steiro.

- Jo, vi er bekymret for at det kan skade troverdigheten. Jo, vi ser at begrepsbruken har vrt uryddig, medgikk han.

En av dem som kjrte relativt hardt ut, var generalsekretr Kjersti Lken Stavrum i Norsk Presseforbund. Hun viste til at f. eks Aftonbladet i Sverige n avslutter sitt samarbeid med Telia, et liknende samarbeid som VG her hjemme har gende med Rema 1000 under navnet "VG Familieliv".

- Troverdighet er ikke noe du kan dytte p folk. Leserne er ikke dumme, og mange norske medier distanserer seg litt fra VG n. VG viser til Guardian hele tida, men ogs de har strammet opp. Det kan bli veldig kostbart tjene korte penger, ppekte hun.

Men s er begrepene fremdeles noks uklare. For eksempel forsker pressen bde i Norge og internasjonalt  skille skarpt mellom "sponsing" og "reklame":

  • Supported by/sponset av - betyr at sponsoren betaler, men har ikke noen innvirkning p det redaksjonelle innholdet (for eksempel som i Sverige, der Telia betalte for journalistikk rundt det "Digitala livet".)
  • Paid content/content marketing/annonsrinnhold - betyr at annonsren selv eller egne avdelinger i mediehuset lager innholdet (f. eks Nettavisens "Reisetips")

Men overfor dette forsket p klargjring slo forbrukerombud Gry Nergrd kontant i bordet med markedsfringsloven, som overhodet ikke skiller mellom disse begrepene.

- Og ikke bare er begrepene uinteressant for lovverket, det er ogs helt umulig for den vanlige leser skjnne forskjellen, hevdet hun.

Jeg tror at sponset innhold vil bane seg vei inn i journalistikken enten vi liker det eller ikke. Finansieringsmodellen til store mediekonsern som Schibsted og Amedia er i krise, og for eksempel Nettavisen - som m klare oss uten noe som helst i pressesttte eller momsfritak - er avhengig av skaffe alle inntekter p egenhnd.

Det skal vi gjre i konkurranse mot internasjonale giganter som Facebook og Google, som til alt overml ikke betaler en eneste krone i skatt.

Men troverdigheten er helt avgjrende. Journalister uten troverdighet er ingenting. Og da er vi helt avhengig av finne modeller som sikrer den redaksjonelle uavhengigheten. Her er Vr varsom-plakatens pbud om at "Skjult reklame er uforenlig med god presseskikk (2.8) og "Vis penhet om bakenforliggende forhold" (2.3) helt vesentlige.

Samtidig, om vi skal finne nye modeller, er vi ndt til kunne prve oss frem. Det vil nok bde VG og Nettavisen fortsette med. 

 

NB: Kjersti Lken Stavrum er gift med sjefredaktr Gunnar Stavrum i Nettavisen.

 

 

 

 

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar