hits

Journalister uten troverdighet

Journalister har allerede troverdighet på linje med bruktbilselgere. Er det nødvendig å trekke den ytterligere ned?


- Troverdighet er ikke noe du kan dytte på folk, mener Kjersti Løken Stavrum.
 

Slik kan man formulere spørsmålet, etter et møte tidligere i dag om content marketing og sponsing av journalistikken i regi av presseorganisasjonene. Mest oppsiktsvekkende var kanskje en helt ny ydmykhet fra "verstingen" VG.

Verstingen VG?

Her jeg sitter i Nettavisen singler det nå selvfølgelig i alle glasshusvegger. Tidligere var det Nettavisen som var "verstingen" på content marketing i Norge. I forfjor fikk vi kritikk av PFU to ganger, på grunn av for dårlig merket skille mellom innholdsmarkedsføring og uavhengig journalistikk.

Men vi har tatt lærdom av PFUs innvendinger. Og jeg våger nå påstanden at Nettavisen er blant de ryddigste i klassen på området. Poenget er at du som leser skal se tydelig forskjell hva som er markedsføring og hva som er journalistikk. Og at det er vanntette skott mellom markedsavdelingen og redaksjonen.

Derfor er det jo med en viss skadefryd vi har sett andre "nye" aktører snuble rundt i dette uoversiktlige landskapet, og til dels har gått mye lenger enn Nettavisen noen gang har gjort.

(teksten fortsetter under bildet)

Hvordan journalistikken skal finansieres er et brennbart spørsmål for norske presseorganisasjoner.

 

Og mens sjefredaktør Torry Pedersen tidligere har vært tildels høy og mørk i forhold til domfellelser i PFU, og også i overkant verdensvant i sine henvisninger til The Guardian og New York Times, var det i dag andre toner fra en ydmyk nyhetsredaktør Gard Steiro.

- Jo, vi er bekymret for at det kan skade troverdigheten. Jo, vi ser at begrepsbruken har vært uryddig, medgikk han.

En av dem som kjørte relativt hardt ut, var generalsekretær Kjersti Løken Stavrum i Norsk Presseforbund. Hun viste til at f. eks Aftonbladet i Sverige nå avslutter sitt samarbeid med Telia, et liknende samarbeid som VG her hjemme har gående med Rema 1000 under navnet "VG Familieliv".

- Troverdighet er ikke noe du kan dytte på folk. Leserne er ikke dumme, og mange norske medier distanserer seg litt fra VG nå. VG viser til Guardian hele tida, men også de har strammet opp. Det kan bli veldig kostbart å tjene korte penger, påpekte hun.

Men så er begrepene fremdeles nokså uklare. For eksempel forsøker pressen både i Norge og internasjonalt å skille skarpt mellom "sponsing" og "reklame":

  • Supported by/sponset av - betyr at sponsoren betaler, men har ikke noen innvirkning på det redaksjonelle innholdet (for eksempel som i Sverige, der Telia betalte for journalistikk rundt det "Digitala livet".)
  • Paid content/content marketing/annonsørinnhold - betyr at annonsøren selv eller egne avdelinger i mediehuset lager innholdet (f. eks Nettavisens "Reisetips")

Men overfor dette forsøket på klargjøring slo forbrukerombud Gry Nergård kontant i bordet med markedsføringsloven, som overhodet ikke skiller mellom disse begrepene.

- Og ikke bare er begrepene uinteressant for lovverket, det er også helt umulig for den vanlige leser å skjønne forskjellen, hevdet hun.

Jeg tror at sponset innhold vil bane seg vei inn i journalistikken enten vi liker det eller ikke. Finansieringsmodellen til store mediekonsern som Schibsted og Amedia er i krise, og for eksempel Nettavisen - som må klare oss uten noe som helst i pressestøtte eller momsfritak - er avhengig av skaffe alle inntekter på egenhånd.

Det skal vi gjøre i konkurranse mot internasjonale giganter som Facebook og Google, som til alt overmål ikke betaler en eneste krone i skatt.

Men troverdigheten er helt avgjørende. Journalister uten troverdighet er ingenting. Og da er vi helt avhengig av å finne modeller som sikrer den redaksjonelle uavhengigheten. Her er Vær varsom-plakatens påbud om at "Skjult reklame er uforenlig med god presseskikk (2.8) og "Vis åpenhet om bakenforliggende forhold" (2.3) helt vesentlige.

Samtidig, om vi skal finne nye modeller, er vi nødt til å kunne prøve oss frem. Det vil nok både VG og Nettavisen fortsette med. 

 

NB: Kjersti Løken Stavrum er gift med sjefredaktør Gunnar Stavrum i Nettavisen.

 

 

 

 

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar