hits

Nr de feiteste guttene krangler

Det er aldri pent nr de to feiteste guttene krangler om den siste bollen. Slik ser det ut nr Discovery og Telenor oglar uenigheteng ut over norske TV-seere.


Discovery-sjef Harald Strmme krangler om markedsmakt med Telenor-sjef Sigve Brekke Foto: Paul Weaver og Telenor.

Natt til mandag gikk alle de 13 Discovery-kanalene i svart p Telenor-eide Canal Digital. Det vil si at over 1 million norske husstanderikke lenger kan se TVNorge, FEM, Eurosport og en rekke andre Discovery-eide kanaler.

Konflikten kan vare lenge, ogtoppet seg ved at Telenor trekker alle reklamekronene sine ut av Discovery-systemet.Dette har selvflgelig ingenting med den pgende konflikten gjre,i flge kommunikasjonsdirektren i Canal Digital - med troverdighet som en luftig loff.

rsaken til at dette kan vare lenge, er at dette er selskaper med mildt sagt mye penger. Canal Digital bidrio medet drifsresultat p hele 611 millioner kroner i fjor, og frafr vet vi at Telenor har bygd seg opp i utlandet med metoder som ikke alltid har tlt dagens lys.

Ogsher hjemme vet telegiganten ta vare p sin markedsmakt.Antakelig er det denne markedsmakten som gjrkonfliktenviktig for Telenor, ikke den "kopp kaffen" som TVNorge-direktr Harald Strmme hevder det handler om.

TVNorge p sin side kunne nok spillerollen som lillebror-kanal fr, og dermed pkalle seg sympati. Men ikke n lenger.

Som del av det amerikanske Discovery-systemeter de delav en konomi som tvert om gjr bde NRK og TV 2 til lillebrdre. Dette gjorde blant annet at de nylig kunne bla opp 2,4 milliarder kroner for norsk toppfotball i perioden 2017-2022 - en sum som gjorde at de andre konkurrentene bare satt igjen og himlet med ynene.

(teksten fortsetter under bildet)


Slik kan det komme til se ut lenge, siden partene ikke vil gjenoppta forhandlingene.

Jeg ser at andre kommentatorer allerede er ute og ber norske tv-seere kutte kabelen for godt, og heller bruke penger p ulike strmmetjenester p nett. Hvordan du gjr det, og hvlke problemer du mter, kan du lese i denne artikkelen p Side3.

Mange vil nok mene det er drastisk. Men bde Discovery-direktr Harald Strmme og Telenor-direktr Sigve Brekke br vite at ingen av dem fr noe srlig sympati i krangler som dette.

Alle skjnner at dette bare handler om kare til seg mest muligfra kakefatet. P bekostning av altfor betalingsvillige norske tv-seere.

Ikke minst aktualiserer krangelenp nytt kravet fra blant annet forbrukerombudet om slippedet merkelige "pakkesalget"avnisjekanaler ingen av oss har bedt om.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar