hits

Den defensive norske mediepolitikken

Google og Facebook kommer til f en omsetning p rundt 3,8 milliarder kroner neste r, spr mediebyrene. Det betyr at de to gigantene alene kommer til kapre 20 prosent av det norske reklamemarkedet.

 

Store deler av norsk presse var denne uka i London for diskutere samarbeid med Facebook. Ikke ndvendigvis av lyst, men av frykt for la vre.   
 

Av dette betaler de nesten ingenting i skatt.

rsaken er, som Dagens Nringsliv kunne fortelle denne uka, en fullt lovlig skattemodell som gjr at nesten alle de norske annonseinntektene blir frt ut av landet - frst til Irland, og deretter til ulike skatteparadiser.

Man trenger ikke vre konom for skjnne hvilke enorme konkurransefortrinn dette gir mot de norske mediehusene. 

Schibsted-konsernet (som eier bde VG og Aftenposten og en rekke regionaviser) omtaler det enorme skattehullet for "tragisk", og det er det lett vre enig i.

Men ogs de ulike sttteordningene som norske politikere hittil har klart hoste opp for mte den enorme internasjonale konkurransen, kan f et lett tragikomisk skjr:

For det frste har vi pressesttten p rundt 300 millioner kroner. Dette er skalt produksjonsttte til tradisjonelle papiraviser - for at de skal fortsette lage papiraviser. Hovedmottakere er Mentor Medier (rundt 90 millioner til Vrt Land og Dagsavisen), Klassekampen (33 millioner), Bergensavisen (21 millioner), Dagen (18 millioner) og Rogalands Avis (12 millioner).

S kommer det nye momsfritaket, som tallknusere mener ogs ligger i underkant av 300 millioner. De strste her vil vre Aftenposten og VG (som vil f en indirekte pressesttte p omlag 20-25 millioner pr r), mens BT og DN sier de vil spare omlag 10 millioner momskroner hver.

Dette er ment som en slags omstillingssttte for de tradisjonelle, norske mediehusene i konkurransen mot de internasjonale nett-gigantene.

S kommer alts, ironisk nok, at den norske stat ogs gir Google og Facebook fullstendig skattefritak p nrmere 300 millioner kroner - alene.

Regnestykket er slik: Google (inkludert YouTube) og Facebook (inkludert Instagram) hadde en resultatmargin p friske 25 - 30 prosent tredje kvartal i r. Gitt at de har omlag samme margin i Norge neste r, betyr det at de vil nrme seg et skattbart overskudd p 1,2 milliarder kroner  - som de alts helt lovlig kan ta med seg ut av landet.

En selskapsskatt p 25 prosent ville gitt en skatteinnkomst til kemneren p: ja, nettopp - nrmere 300 millioner kroner. 

Tallene har vakt spass oppsikt at Finansdepartementet har bedt  Schibsted om et mte om saken kommende uke. 

Men enda mer oppsiktsvekkende burde det vre at denne defensive norske mediepolitikken utelukkende er innrettet mot at det er den gamle, papirbaserte  mediebransjen som skal forske konkurrere mot de nye, nettbaserte gigantene.

Nettavisen, for eksempel, som har samme annonsebaserte gratismodell som for eksempel The Guardian og Huffington Post, fr ingenting. Verken i pressesttte eller momsfritak. 

Det samme gjelder norske nyskapinger som kunne tatt opp kampen om ungdommen mot de internasjonale gigantene -  via blogg, podcast, video, spill - eller noe annet som vi i dag ikke vet hva er.  Eller kvalitetsjournalistikk basert p mikrofinansiering eller donasjoner etter allemannsprinsippet.  

Alts ingenting. Null.

(teksten fortsetter under bildet)


Ogs Instagram nyter godt av det norske skattefritaket.

 

Misforst meg ikke: Jeg er ikke mot pressesttten. Jeg synes det er viktig at Norge holder seg med nisjeaviser som Klassekampen, Vrt Land og Nationen. Jeg sttter ogs at lokalavisene fr sttte til omstille seg. Og jeg tror at momsfritaket vil frigi midler til mer kvalitetsjournalistikk i de tradisjonelle mediene - som jeg leser hver dag.

Men: jeg er en middelalderende mann. Det er ikke jeg som burde ftt pressesttte.

Det er de unge leserne som burde stttes. Det er ungdommen som har sluttet lese aviser og nyhetssendinger p tv. Det er ungdommen som fr nesten hele sin daglige virkelighetsoppfatning servert gjennom nettet - og som i stadig strre grad blir eksponert for internasjonal (les: amerikansk) pvirkning.

Om vi er opptatt av norsk kultur, norsk sprk og norsk egenart - er det nyskapende journalistikk for de unge som burde stttes. 

Det er det snart p tide at norske politikere skjnner. Men de er kanskje for opptatt av oppdatere profilene sine p Facebook.

 

 

 

 

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar