hits

3 nye ting du vil vite om Facebook


Facebook tillater n bilder av amming, og sier at de alltid hargjort det.(Foto: Facebook)

Facebook har endelig innsett at de trenger forbedre kommunikasjonen motden nordiske offentligheten.

Derforinviterte de denne uka en liten gruppe mediefolk fra Norge, Sverige og Danmark til sitt internasjonale hovedkvarter i Dublin. Ett av temaene den amerikanske giganten hadde behov for belyse, var reglene for hva som er godtatt eller ikke av ytringer - srlig i innvandringsdebatten.

Lesegen sak her: - Facebook bedmmer aldri politisk innhold

Hittil har den internasjonale giganten vrt en slags navnls kjempe. Men iomrdet som kalles "Silicon Dock" iDublin, med 1200 ansatte (og plass til 800 til om ndvendig), fikk vi blant annet mte Policy Manager Siobhan Cummiskeyog Safety Policy ManagerJulie de Baiilencourt for skalte bakgrunnssamtaler. Det betyr at vi ikke kan bruke direkte sitat uten godkjenning etterp.

I tillegg til utdype hvordan de skalte "sikkerhetsreglene" for oss brukere virker nr det gjelder hatefulle ytringer, kom det ogs fram en rekke andre ting som i alle fall var nytt for denne skribenten:

1. Derfor er ikke nakenbilder lov

En vanlig myte, som jeg m innrmme at jeg ogs har holdt meg med, er at destrengereglene for nakenhet erkommet til p grunn av amerikanernes puritanske forhold. Iflge reglene er det ikke lov vise kjnnsorganer, og ikke kvinnelige brystvorter - noe som har frt til en rekke protester mot diskriminering:


Protest mot diskriminering, her ved at en Facebook-bruker legger ut bilder av (lovlige) mannlige brystvorter. (Foto: Facebook)

Men iflge Fadebook har ikke dette noe medamerikanske flelser overhodet. Tvert om fr Facebookmassevis av klagerhelt annetsteds fra, fra(hovedsakelig muslimske) land i Afrika og Asia, der selv bikinikledde kvinner er en alvorlig utfordring.

For mange kvinner her vil det rett og slett vredeleggende for deresrbarhet om deble "avslrt"i vre p for eksempel et dating-nettsted eller et nettsted forbundet med pornografi.

De vil da kunne risikere bde utestenging fra familien, sosial stigmatiseringog regelrett utfrysing.Nakenbilder ville derfor medfre atmange kvinner i denne delen av verden ikkeengang ville vge seg i nrheten av Facebook.Og reglene m vre de samme over hele verden.

Og for at reglene skal kunne overholdes og gi rom for minst mulig tolkning, m de vre enkle: Derfor ikkekvinnelige brystvorter -og ikke kjnnsorganer.

2. Ammebilder er lov

Men det finnes ett unntak . og det er ammebilder.

Et eksempel p bilder som er godtatt er det som liggerverst i denne bloggen, der et godt og varmt yeblikk med en mor med et barn ved brystet er foreviget. Her er en bar brystvorte synlig, noe som alts i slike tilfeller erlovlig.

Her er imidlertidFacebookledelsen bevisst eller ubevisst uklar: P den ene harammebilder alltid har vrt lov. P den andre siden sier bletolkningen av regleneendret for seks-tte mneder siden. Men nyaktig hva som ble endret fikk vi ikke nrmere klarhet i.

(teksten fortsetter under bildet)


Siobhan Cummiskey og Julie de Baiilencourt ved Facebooks internasjonale hovedkontor i Dublin.

3. Facebook trenger et ansikt utad

P ett omrde er imidlertid Facebook-ledelsen ganske klare. De har oppfattet at den noe fravrende rollen de har hatt i norsk offenltighet, eruheldig.Srlig har de kanskje merket seg kommentaren fra generalsekretr Kjersti Lken Stavrum da VG kunne fortelle om at "en navnls kilde i Facebook" hadde beklaget utestengelsen av Hege Storhaug:

Nytt yrke: "Anonym talsperson for globalt selskap verdt milliarder". Ja, er det ikke lovende."

Jeg skrev den gangen i bloggen: Storhaug mot Storebror Facebook

"Bak hennessarkasme ligger etter min mening et dypt alvor.

Facebook er enav verdens, og Norges, strste publisister. Hver dag gir omlag2,5 millioner(!) nordmenn sine innerste tanker, meningerog familiebilder til Facebook.Vi oppfrer oss virkelig som om nettstedet er vr kjrestestorebror.

Men om det skjer noe, da skal du ha takk. Da svarer giganten kun i generelle vendinger,gjennom en anynym talsmann i et svenskpr-byrsom heterSpotlight."

I dagantyder Facebook at de nok har vrt litt for vant med amerikanske tilstander nr det gjelder offentlighet. I USA er det helt vanlig med skalte "spokesmen" for store selskaper, og enkelte finansaviser tar med vilje ut navnet til talspersonen fordi det prinsipielt er selve selskapet som uttaler seg, ikke en eller annen kommunikasjonsrdgiver.

Men n ser alts Facebook at dette ikke funker s bra i de nordiske landene. De trenger ett eller annet ansikt utad.

Facebooks mottoer tross alt "tomake the world more open and connected".

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar