hits

Keiserens nye First House


First House-partnerneBjrn Richard Johansen og Per Hibyvil betaletilbake softisen, omikke rieslingen,Foto: Scanpix

First House fortsetter sende sknader til offentligheten om vre det mest kontroversielle kommunikasjonsbyret i Norge.

Fra fr er de kjent for sine Kina-kontakter og for mte enhver kritikk medutestemme.Denne ukable de mest kjent for softis med str.

Saken er jo frst og fremst morsom. Men den har ogs enalvorlig og mer prinsipiell side. Frst et lite resyme:

Forto r siden ga Innovasjon Norge en kontrakt p seks millioner kroner tilFirst House, der mlet var skaffe300-500 nyearbeidsplasser til Telemark.

Enn har det ikke kommet en eneste arbeidsplass. Og tidlig i uka kunneNRK Telemark, med godhjelp av offentlighetsloven,avslre at First House sender regning p en rekke utgifter i tillegg til den mnedlige regningen p 115.200.

Her kan vi se at First House-medarbeideren p veifra Oslo blant annet har stoppet p en Shell-stasjon og kjpt seg en Red Bull og en softis med str. Dette er det jonaturlig at skattebetalerne i Telemark betaler, m vite.

P Kongsberg gikk energinivet ned igjen, ogn mtteskattebetalerne spandereen osteplse og en Snickers og en Polly-bar.

Men dette er jo bare smtteri, sier du.

Litt mer swung ble det prestaurant Lofoten p Aker Brygge i Oslo. Her skulle det bygges nettverk, og da er det jo naturlig med bde en treretters middag,noen flasker Riesling ogkaffe avec.

Heldigvis drakk Telemarks egendavrende statssekretr Brd Hoksrudbare cola, bedyrer han overfor NRK. Derfor kom totalregningen p "bare"13.142 kroner for deni deltakerne, men altsfortsatt i tillegg til defr omtalte seksmillionene.

Denne gangenkomFirstHouse-sjef Per Hibyraskt p banen med en unnskyldning for ha vrt "umusikalsk". De ville til og med betale tilbake softisen, fortalte han - om ikke rieslingen.

For dette nsker ikke First House noe srlig blest om. Med god grunn, for det er n alvoretbegynner:

Det ene er atbyret i tilbudet sitt til Telemark fylkeskommune har skrytt hemningslst av "samarbeidspartnerne" sine.First House-rdgiverenhar kjentadvokat Geir Lippestad i mange r, heter det, og Lippestadsinternasjonale kontakter vil jokomme godt med. Dessuten skal de inng samarbeid med lokale byrer som kjenner Telemark som sin egen bukselomme.

S viser det seg at samarbeidspartnerne ikke blirbrukt i det hele tatt. Og First House kjenner ikke Lippestad. Det var kanskje bareshow off for f jobben. Hva skal man kalle slikt?

Det andre er den overordentlige troen p seg selv -pstanden om at First House skalskaffe 300-500 arbeidsplasser til Telemark ved hjelp av kommunikasjon og "kontakter". Hrete ml er jo flott, men det br kanskje finneset visst mageml?

Signalene fraresten av kommunikasjonsbransjen er entydig: First House er blitt en belastning. Serise aktrer blirstilt helt i skyggen av slik virksomhet, og hnfliren rammer n en hel yrkesgruppe.

Men softis-latteren vil ogs trigge en annendebatt:

Br offentlige virksomheter i det hele tatt brukekommunikasjonsbyrer?

I Troms Kraft-skandalen, som First House ogs sto bak, kunne vi se hvor galt det barav sted nrett offentlig organ bruker offentlige midlerp pvirke et annet offentligorgan.

Og i tilfelletTelemark: Hvis en fylkeskommune bruker seks millioner kroner for tiltrekke seg arbeidsplasser, da m vel nabofylket gjre det samme. Hva har man egentlig oppndd da?

Kanskje vi skal sprre den lille gutten som saat keiseren ikke hadde klr p seg.

#Firsthouse #kommunikasjon #PR #ErikStephansen #Nettavisen

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar