hits

Se hvor ufattelig vanskelig vi har det!



Ikke akkurat krisestemning blant de stautetv-sjefene under Mediedagene i Bergen.

Vanligvis er konferanser et sikkert tegn p hvordan det str til i en bransje. Dersom tidene er usikre, gr deltakertallene ned.

Det er naturlig. Dersomkonomien begynner vakle,er ikke frste innskytelsen til sjefene sende massevis av ansatte p hotell for hre foredrag og spise dyre middager.

Da er det hardt arbeid som teller. Demerket det, de som skulle arrangere rets ONS-konferane. Og de merker det p de flesteandre konferanser som har med olje gjre.Og derfor er despente n,arrangrene av innovasjonskonferansen InnoTown juni - som ogs er knyttet opp mot maritim nring og oljeleverandrene p Vestlandet.

Derfor skulle man tro at den svrt skriserammede medieindustrien ogs merket det samme. Men den gang ei.

Forrige uke flommet mediene over av reportasjer fra Nordiske Mediedager i Bergen. Og her var det helt motsatt:

Som plansjen under viser; her hardeltakertallet bare kt og kt - fra litt over 500 deltakere i 2003 tilrekordhye1.860 deltakere i r.


Deltakere p Mediedagene i Bergen fra 2003 til den siste rekordkonferansen n i helga.Kilde: Nordiske mediedager

kningen har rett og slettvrtproposjonalt med klagesangen fra medieeierne - som i r endelig ble belnnet med momsfritak i pningstalen til kulturminister Thorhild Widvey.

Mer om momsfritaket her: Kunstig ndedrett til frisk pasient

Du ser heller ikke srlige krisetegn om du gr til den mest populre journalistkonferansen SKUP (Stiftelsen for en Kritisk ogUnderskende Presse).Men her har det tross alt vrt en liten nedgang de siste fire rene - til tross for en forbausende stabilitet de siste ti.

(Bloggen fortsetter under grafikken)


Antall deltakere p SKUP-konferansen de siste 15 rene. Kilde: SKUP



S kan det selvsagt vre slik at disse konferansene er s fantastisk gode at de tiltrekker seg deltakere som trosser alle konjunkturer. Eller kanskje atframtiden til mediebransjen er s ufattelig komplisert at vi simpelthenbare m bli oppdatert p alt det nye og spennende en konferanse kan bringe - for unng brutal krsjlanding.

En snn tankegang kan vi finne igjen hos mediekommentator Jacob Lund i Aftenposten p lrdag. Han legger ikke fingrene i mellom om hvor uhyrligkrevende det er styre mediebedrifter i dag:

" vre medieleder i dag er som vre en flymekaniker som klamrer seg fast p utsiden av flykroppen i 800 kilometer i timen, og forsker reparere vingene mens flyet raskt taper hyde. Da gjelder det ha med seg verktyet som passer den nye typen bolter. Men hvordan ser de ut?"

Intet mindre.

Kanskje har han rett. Eller kanskje skal vi roe oss ned, og innrmme at viikke har det s forferdeligmye vanskeligere enn andre.

Kanskje er det andre bransjer ogs som sliter med digitalisering og nye tider. Kanskje hadde tannlegene det ogs vanskelig dafolk sluttet f hull.

Vi skal i alle fall passe oss litt for se direkte latterlige ut.

Som for eksempel under tildelingen av alle medieprisene i helga. Dagens Nringsliv har regnet ut at det blir delt ut nrmere 1000 mediepriser i Norge hvert r.

Ett tusen.

"Trodde du mediebransjen var selvopptatt? Over 1000 tingtyder p at du har rett" sier ingressen i en reportasje som garantert kommer til forlenge livet ditt noen minutter.

Om du er heldig kan dulese reportasjen p nettether: Pris bak speilet

Om den liggerbak betalingsmur,s kan du flge meg p twitter (@ErikStephansen) og lese min retweet. Dahar dufri tilgang.

Uansett: Psykologisk forskning p middels lavt niv tilsier at 1000 mediepriser i retenten tyder p ualminnelig hy selvtillit. Elleret egentlig ganske lavt selvbilde.

Kanskje det er derfor vi har slik ubendig behov for fortelle hvor ufattelig vanskelig vi har det. Og hvor utrolig flinke vi er til lage rets avisside, rets nisjenettsted, rets nyskapning osv.

DNs journalister peker p at bibliotekarene i Norge deler ut EN pris i ret. Da krer derets Bibliotek. Det erkanskje fordi de VET at de virkelig kan noe.

#nmd15 #mediedager #redaktrforeningen #presseforeningen #journalistlaget #medier #Nettavisen #ErikStephansen

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar