hits

Altfor dyr avis-nostalgi

Etter bare40 minutters debatt vedtok styret i Norsk Journalistlag (NJ) i gr legge ned fagtidsskriftet Journalisten p papir.


Thomas Spence er forut for sin tid. Foto: NJ

At journalistene selv gr i spissen med en s symboltung handling, eregentlig svrtgledelig.Samtidig skjnner jeg at vedtaket vekkersterkeflelser.

- Det er vondt at vi i NJ er de frste til legge ned papir, men det er dit vi er kommet, sier NRKJ-leder Sidsel Avlund tilsitt eget faglbad.Og fr svar fra Britt Ellen Nergrd fra (papiravisen) Glmdalen:

- Innholdet blir ikke borte. Nostalgien kan bli for kostbar.

Dermed rekker papiravisen Journalisten akkurat ikke bli 100 r. Det rerike organet kom ut frste gang i januar 1917, som organ for Kristiania Journalistklub. Fra 1945 ble det blad for Norsk Presseforbund, og fra 1984 for Norsk Journalistlag.

Fram til 2013 kom bladet ut med 20 utgaver. I r trappetde ned til 15, og n tar de alts skrittet fullt ut: fra 1. januar 2015 eksisterer journalisten.no bare som nettavis.

- Dette skyldes ikkedrlig styring, drlig journalistikk eller drlige eiere. Det skyldes forhold utenfra, sier Thomas Spence, lederen i Norsk Journalistlag,

Og det har han jo rett i. De siste rene har pilene pekt bare en vei: opplaget til de store papiravisene raser, og flere av de skalt "meningbrende" papiravisene overlever bare ved hjelp av kunstig ndedrett fra staten.

At det samme kunstige ndedrettet (les pressesttten)kanskje bidrar til hindre ndvendig utvikling i for eksempel Vrt Land eller Dagsavisen, har enn ikke sltt inn som et faktum i Kulturdepartementet.

Men det har alts sltt inn hos yrkesgruppen journalister. NJ-leder Thomas Spence kan forklare at de i det lengste harpst p med penger, men etterhvert ble de innhentet av realitetene. Da er egentlig konsekvensen enkel.

For en som selv har jobbet i papiravis og flt trykkpressens puls gjennomet gammelt, rverdig avisbygg, er det vemodig erkjenne at det antakelig grmot slutten.

Men antakelig er detbare et sprsml om tid fr de store papiravisene slik vi kjenner dem, forsvinner. Kanskje vil noen overleve som nisjeblader, eller som helgemagasiner.

Men det store mediemangfoldet har for lengst flyttet over p nettet.

Derfor er det ptide at det store flertallet av norske journalister legger inn kreftene her, fr amerikanske giganter som Facebook og Google og Youtube og Instagram og BuzzFeed blir altfor dominerende.

Det samme br norske kulturpolitikerne og pressestttebyrkratergjre.

#medier #mediemangfold #journalisten #NorskJournalistlag #nettavisen #erikstephansen



Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar