hits

Hva vi kan lre av morsomme katter

Gr det an bygge opp et nyhetssted rundt storyer om rare hunder og morsomme katter?


Sjefredaktr Doree Shafrir i BuzzFeed spiller p flelser. Foto: Annemarte G. Norevik (Nettavisen)

Det gjr det. Denne uka var sjefredaktr Doree Shafriri BuzzFeed i Oslo for fortelle om nettstedets metoder og suksesser. Og det er ikke vanskelig la seg imponere:

Det amerikanske nettstedet med hovedbase i Los Angeles har 130 millioner unike brukere hver mned. Nesten 100 millioner av disse kommer fra sosiale medier, og slik mener Shafrir at de skiller seg fra sine argeste konkurrenter:

Twitter connect people with information.

Facebook connect people withtheir friends.

BuzzFeed connect people with their emotions.

Og ganske riktig har BuzzFeed i stor grad bygd opp sin suksess p rare dyr. Men etter hvert er de ogs begynt ansette journalister. Som sjefredaktren selv, for eksempel, som kommer fra anerkjente Rolling Stone.

Hovedgrunnen til suksessen er, iflge Shafrir, de millioner av mennesker verden rundt som kjeder seg p jobben.

Dermed har de kunnet satse pdet imaginre nettverket "Bored-at-work", som er mange ganger strre enn bde NBC og de andre tv-nettverkene.

Deretter, etterhvert som trafikken gikk over p mobil,nettverket "Bored-in-line", og n "Bored-at-home".

S er det ogs lett la seg provosere av sjefredaktrens utsagn om at det viktigste med en sak ikke er journalistisk kvalitet,men at denkan deles.Mer om dette her.

Men selvsagt har hun rett. Kvalitetsjournalistikk som ingen leser, er ikke s mye tess.

S kan du selvsagt kommetrekkende med Neil Postman og hans snart 30 r gamle teser om at vi morer oss til dde. Men jeg synes ikke det er noen grunn til pessimisme.

Tvert om kan nettsteder som BuzzFeed vise vei - bde til en ny type journalistikk som slett ikke trenger vre mindreverdig,eller kanskje viktigere: vise vei til nye distribusjons- og presentasjonsmterfor denklassiske, grundige og viktige kvalitetsjournalistikken.

Ett eksempel erBuzzFeeds dekning aven dramatisk politijaktsom gikklive p amerikansk tv for et par r siden,og som endte med at den jaktede skjt seg selv p direkten.

Mange stoppet der. Men BuzzFeed sendte reportere til Phoenix, snakket med familier og naboer,og kunne presentere historien Why Did Jodon Romero Kill Himself On Live Television?

En lang,klassisk grundig og viktigsak som ble lest av millioner. P mobil.

Ta deg tid til lese den, og bli overbevist: det erikke ndvendigivsgrunn til frykte kvalitetsjournalistikkens fall bare fordi vi m redde skogen.

#nettavisen #medier #journalistikk #erikstephansen #BuzzFeed

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar