hits

Frste skudd for baugen for First House

For frste gang ser det ut som om First House kanskjehar ftt seg et ordentlig skudd for baugen. Rederiforbundet vil ikke lenger leke med dem. rsaken er det mye omtalte Kina-brket.


Sturla Henriksen i Norges Rederiforbund fler seg antakelig misbrukt i et spill. Foto: Terje Bendiksby (NTB scanpix)

Jeg skriver likevel kanskje, fordi det er vanskelig vre helt sikker nr det gjelder disse aller tffeste av de tffe i bransjen. First House har jo laget seg et leverbrd av vre hyest og mrkest i klassen, og har dermed klart bli srlig attraktive blant to typer kunder:

De kundene som synes de er ordentlig hye og mrke selv, og derfor trenger et byr som matcher.

Og de som str knisende ved siden av og hviner av fryd over at det gr an vre s frekk.

Men en ting er st bredbeint p kirketrappa og rope med malmfull rst mot myndighetenep vegne av en kunde.

Noe annet er bli dradd gjennom sla og pipe med utestemme p vegne av seg selv.

Jeg har tidligere skrevet om dette i denne bloggen.

Det er derfor grunn til tro at det er ordentlig krisestemning i FirstHouse om dagen. Kanskje spass at de har leid inn krisehjelp fra et annet byr, men det er i s fall en opplysning som vil bli voktet som en statshemmelighet.

Og det er ikkesmtterier dem rydde opp i:

For detfrste at de er ditchet av selveste Rederiforbundet,oppdragsgiveren og"opphavet" til Kina-skandalen. Rederne er en overordentlig viktig kunde for First House.

Ikke bare i penger, men aller mest i prestisje. NrRederiforbundet siertakk for seg, vil mange andre storevurdere kundeforholdet ogs.

For det andre blir de truet med eksklusjon av bransjeforeningen KOMM og hnet av bransjefeller.For eksempel skriver nestor Hans Geelmuyden idenne bloggenathan er lei av bli satt i bs med folk som "bruker lyssky metoder og mangler ansendighet og moral".

For det tredje avslrte Aftenpostenat First House har tilbudt sitt kontaktnett for hjelpe internasjonale oljegiganter omg norsk lovgivning.

"Etterlatt inntrykk" er et uttrykk som blir myebrukt i kommunikasjonsbransjen. Et etterlatt inntrykk er ikke ndvendigvis sant, men kan vre like "riktig" for det.

Og det er liten tvil om at det etterlatte inntrykket etter Kina-skandalen er at FirstHouse er et tvilsomt selskap med tvilsom agenda.Som brukertvilsommemetoder fortvilsommekunder - som til og med kan vise seg st i ledtog medfremmede makter.

Mye av dette vil First House kunne svare p. Men kjernen i saken er likevel dette:

1) Etter Morten Wetlands famse kronikk iDN psto First House-sjef Per Hyby pompst at detvar"utenkelig" at First Housedeltok i en debatt i det offentlige rom knyttet til et betalt oppdrag, uten at det ble opplyst hvem som var oppdragsgiver.

2) S ble det avslrt atde haddeetbetalt oppdrag forRederiforbundet likevel, gitt. P sprsml om det ikke ville vre relevant fortelle om dette, svarerWetland til Aftenposten:

- Jo, det ville vrt relevant. Men jeg eier ikke den informasjonen. Jeg kan ikke avdekke mter hos vre kunder, og hva som har skjedd i de mtene

- Hvem eier den informasjonen?

- Den eier kunden, Norges Rederiforbund.

Javel, nei. P den ene siden er det "utenkelig" ikke opplyse hvem som er oppdragsgiver. P den annen side kan de ikke si noe, fordiFirst House ikke "eier" informasjonen.

Dette henger ikke p greip. Entenm vi tro pHiby. Eller s m vi tro p Wetland.

Eller s har de skjvet kunden foran seg. Det kan ikke ha vrt s vanskelig for Wetland ellerHiby ringe til Sturla Henriksen for hreom det var ok fortelle om kundeforholdet.De har sikkert mobilnumrene til hverandre.

Og her tipperjeg at skipshunden ligger begravet:

P en eller annen mte fler Rederiforbundetseg misbrukt i et spill som plutseligbefant seg pen banehalvdel der serise aktrer ikke nsker vre. Derfor mtte de gjre det slutt.

#first_house #nettavisen #erikstephansen #presseetikk #etikk #kommunikasjon #GeelmuydenKiese #rederiforbundet

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar