hits

All PR er drlig PR?

All PR er god PR, sies det - men n fr uttrykket motbr av bransjen selv. I flge Kampanje vurderer det norske PR-byret Dinamo PR nemlig skifte navn.


Komiske Ali, eller Mohammed Said al-Sahhaf, var informasjonsminister for Saddam Husseinunder Irak-krigen. Foto: YouTube.

rsak? Jo, fordi PR-bransjen i flge prosjektdirektr Berly Lund Grnning i Dinamo PR har ftt s drlig rykte at all PR er blitt drlig PR.

- Man begynner bruke litt andre begreper enn PR-rdgivere rundt om i bransjen. Det er kanskje et tegn p at PR-begrepet etter hvert har ftt veldig mange slag, sier hun.

S vil kanskje enkelte innvende at PR- og kommunikasjonsbyrenekanskje heller burde gjre noe med tilliten til bransjen, enn bytte navn, og det er saktens et poeng.

I en underskelse som samme Dinamo PR nylig har presentert, viser det seg at reklamebransjenligger nederst med13 prosent, mens den omtalte PR- og kommunikasjonsbransjen bare scorer s vidt hyere - 15 prosent.

Til sammenlikning har hele 60 prosent av alle nordmenntillit til at myndighetene vre handler til vrt felles beste.57 prosenthar tillit til vre frivillige organisasjoner,mensnringslivet genereltfr tillit av33 prosent.

N skal ikke vi ipressensnakke alt for hyt om disse tallene. Den samme underskelsen viser nemlig at bare35 prosent har tillit til mediene.

Det er et lavt tall, og et tydelig signal om at det noe pompse snakket om pressens "samfunnsoppdrag" kanskje ikke alltid blir forsttt.

Les mer om underskelsen her:

Men en navnediskusjon er i bunn og grunn en sprkdiskusjon, og da er detspennende observere hvordanvrt daglige arbeidsredskapforandrer seg:

For ikke lenge siden hadde de fleste bedrifter og strre organisasjoner sin "PR-sjef". Etterhvertfikk de "informasjonssjefer", og deretter"kommunikasjonssjefer", fordi informasjon ble for "enveis".Informasjonsstrmmen skulle jo g begge veier - og kommunikasjon hres jo mye flottere ut, ikke sant?

Til og med First House vil jo bareha bedre kommunikasjon mellom norsk og kinesisk nringsliv.

For mange vil nok PR i dag vre nrmest synonymt medreklame - eller kanskjetil og med en littlurere form for reklame enn den du ser tydelig i betalte annonser. Det er derfor en helt forstelignavneprosessde driver med i Dinamo om dagen, til tross for at det gammeldagse begrepet PR faktisk er ganske presist:

Public relationsbetyr jo bare at bedriften eller organisasjonen skal ha et (helst godt)forhold tilsamfunnet. Det erbdeet nyttig, legitimtog edelt forml.

Mensprkets innhold og mekanismer er vanskelig gjrenoe med, og enda vanskeligere bli klok p. Bare se p det engelske ordethandicap.

For ikke mange r siden ble en hel gruppe mennesker i Norgekalt handicappede.Etter en stund var det mangesom mente at det var diskriminerende, og gikk over til kalle demfunksjonshemmede. Helttilogs det ble ansett som belastende.

For vre helt sikre p ikke sre, er det derfor mange i dag somsnakkerom mennesker med srskilte utfordringer - ellermennesker med ulike stttebehov.

Deres egen organisasjon, derimot,tar det ikke s nye. De kallerseg Norges Handikapforbund.

#kommunikasjon #medier #nettavisen #erikstephansen #dinamo

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar