hits

Et bltt lys for NRK

Hvilket NRK skal vi ha i framtida?

Det var temaet for frokostmtet til den liberaletankesmien Civita i dag morges. Til stede i panelet var kulturminister Torhild Widvey, SV-politiker Brd Vegar Solhjell, VG-redaktr Torry Pedersen og NRK-sjef Thor Gjermund Eriksen.


En av mange rrende stunder for Civita-panelet.

N er det ikke slik at NRK ligger p sotteseng. Tvert om er NRK en av de sterkeste allmennkringkasterne i Europa, en statlig TV-kanal som har klart seg bemerkelsesverdig mot de kommersielle konkurrentene. Slik sett brenner detslettes ikke noe bltt lysfor NRK. Langt derifra.

S sterk er NRKs posisjon at Thor Gjermund Eriksenflte seg ndt til presisere at TV 2 og TV Norge er nesten like storesom NRK i aldersgruppen 20 - 49 r.

Og problemet er ikke NRKs posisjon som allmennkringkaster og forvalter av samfunnsoppdraget -blant annet generellfolkeopplysning, sikring av en bred samfunnsdebatt og sikring av minoritetsrettigheter. Der var panelet rrende enige, ja - Torry Pedersen grep nesten til trene da han skildretsin opplevelse av NRK-monopolets formidling av Jonny Nilssons verdensrekord p5000 meteri Karuizawa i 1963.

Men hvordan ser medielandskapetut 51 r seinere?

I dag er ikke lenger NRK den reklamefrie statskanalen alle samler seg om i gode eller tunge stunder. I dag flasher sponsorplakatane mot oss p hvert eneste strre arrangement, mange av programmene er til forveksling lik de viser p de kommersielle kanalene, og p nettsidene brukerNRK sin velbygde muskler iskarp konkurranse medkommersielle aktrer.

For holde oss til TorryPedersen:

-Nr jeg bruker telefonen min og leter etter en app fra Hamar Arbeiderblad, finner jeg ikke noe. Men p NRK finner jeg en app som gir meg alle nyheter fra Hedmark. Er det NRKs oppgave ta livet av Hamar Arbeiderblad?

Eller nr VG-redaktren gr inn pnrk.no, finner han dybde og innsikt og verdifulle kulturdebatter? Nei, det frste han erserer et oppslag om at treneren tilMichael Phelps mener at svmmestjerna ikkeer i form.

- Ikke myekultur eller samfunnsoppdrag her. Bla dere nedover her da, har dere sett en same her noen gang?

Og mens latteren runger i lokalet, her er vi ved kjernen i problemstillingen:

Ska NRK fritt kunnekonkurrere p omrder der markedet klarer seg fint p egenhnd? Srlig er dette tydelig p nettet: Skal NRK f bruke lisenspengene til tilby "gratis" nyheter og alskens kommersielt innhold p nettet - der alle andre m innfre betalingsmurer eller leve av annonseinntekter (som i Nettavisen)?

Selvsagt er det her det bl lyset vil skinne fra den bl-bl regjeringen:

- Vi er ndt til ta debatten: hva er kjernen i NRKs samfunnsoppdrag? spurteWidwey retorisk, uten ville konkretisere hva hun menteikke l innenfor oppdraget.

Men allereden har hun signalisert at NRKer for dominerende i enkelte markeder. At de i den kommende stortingsmeldingen vil se nyere p NRKs sponsorplakater. Og reklamen p nettsidene. Og aktiviteten til NRK Aktivum.

Her har hun til og med sttte fra Solhjell, og signalene om lavmoms ogomlegging av pressesttten og den generelle mediepolitikken er spass kraftige at Widvey er ndt til komme med noe. Derfor gjr NRK klokt i forberede seg p strammere tyler allerede n.

S har selvsagt Thor Gjermund Eriksen et poeng nr han sier at norske mediers strste konkurrent slettes ikke er NRK - verkenkommersielt eller i oppslutning. Det er Google og Facebook.

Dette er et kraftfullt argument for gjre NRK ordentlig i stand til verne om norsk identitet og kultur.

Men argumentet er samtidig et tveegget sverd. For NRK klarer ikke ta opp konkurransen mot de internasjonale gigantene alene.

#nrk #civita #erikstephansen #nettavisen

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar