hits

Ingen Snowden bak betalingsmur

- Vi kommer ikke til innfre noen betalingsmur. Etter nye overveielser er vi kommet til at prinsippet om penhet er helt avgjrende for oss. Hadde vi ikke hatt dette prinsippet, ville ikke folk som Edward Snowden kommet til oss, sier David Pemsel i The Guardian.


Edward Snowden ville ikke gtt til The Guardian om de hadde hatt betalingsmur.

David Pemsel er sjef for utviklings- og innovasjonsavdelingen i den britiske kvalitetsavisen The Guardian, og bruker Snowden-saken som eksempel p en type journalistikk somnrmest er avhengig avden nye, digitale penheten.

-De nye generasjonene krever penhet bde nr det gjelder teknologiske lsninger og publisering, mener han.

Som kjent er det The Guardian som har vrt hovedformidleren av lekkasjene fra mannen som i dag fremdeles oppholder seg i eksil et sted i Russland.

Det er ogs Guardian som str fremst i det juridiske bikkjeslagsmletmot britiske og amerikanske myndigheter, som fremdelesforsker kriminalisere mediene som gjorde lekkasjene mulig.

Denne uka arrangeres The Guardian Changing Media Summit 2014 i London. Ett av de sentrale temaene er brennaktuelt ogs for oss her i Norge:

Hvordan skal kvalitetsjournalistikk finansieres i framtida?

Seinest i dag kom nyheten om at Dagens Nringsliv innfrer betalingsmur p mesteparaten av stoffet sitt. Ordningene har ulike navn og fasonger, men tidligere har ogs VG, Dagbladet, Aftenposten og de fleste regionavisene gjort det samme.

Og i debatten her hjemme ligger det et slags merkeligbakteppe om at det bare er de betalte mediene som kan lage journalistikk av hy kvalitet, alts de som tar betalt av leserne i form av abonnement eller lssalg.S tungt er dette teppet dra til side, at det i dag bare er betalte medier som kan motta pressesttte.

Historisk gr det an forst hvorfor det er slik:

De fleste norske aviser ble stiftet for fremme synet til et parti eller en interessegruppe.Flesteparten av de som betalte abonnement delte dette grunnsynet, og var dermedmed og stttet en god sak samtidig som de fikk sin daglige dose godt stoff.

Men hvem har sagt at det trenger vre slik i framtida?

Ingen vil betvile at The Guardian driver solid kvalitetsjournalisitkk p nett. Men den skal alts fortsette vre gratis.

Ogs TheHuffington Post i New York er et "nytt" medium som rokker ved gamle oppfatninger. Huffington eren kraftfull blanding av blogg og journalistikk som inspirererjournalister over hele verden. Ogs denne journalistikkener gratis - for leseren. Menden blir selvsagt finansiert - av annonsrene.

Og hvorfor skal ikkeen miks av meninger og nyheter skape journalistikk som er fullt p hyde med den i de tradisjonelle mediene?

- Vi mter annonsrer som sier at de kunne gtt inn p de strste tv-stasjonene og kjpt millioner av seere. Men det er ikke mange lesere de vil ha, de vil ha engasjerte lesere, sier CEO Jimmy Maymann i Huffington Post.

Haner kritisk tilmyndigheter som i hytidsstemte taler gjerne nsker nyskaping og innovasjon,men som i praksis favoriserergrsdagenslsninger.

Her hjemme er kulturminister Thorhild Widveyallerede i full gang med se pnye ordninger forpressesttten. Departementet snuser ogs p incentiver som kanfremme gravende/underskende journalistikki en tid derde store mediene selv mener de er i en slags betalingskrise.

Vi fr hpe at departementet er p lag med framtida, ikke fortida.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar