hits

- Jeg vet hvor du bor!



- Google vet hvor jeg bor og hvor jeg jobber. Det vet ikke min lokale avis, sier professor Jeff Jarvis ved CUNY Graduate School of Journalism i New York. Og peker direkte p ett av de mest grunnleggende sprsml i vr moderne medieverden.

For det kanvre truende nr noen kommer bort til deg p gataog forteller deg at de vet hvor du bor. Men paradoksalt nok kan det ogs skape trygghet og tillit.

Nettavisen deltardenne ukap The Guardian Changing Media Summit 2014 i London. Medieledere og forstsegpere fra hele verden mtes for forske forst hvordan mediene vil utvikle seg,og professorens poeng om digitale medier er penbart:

Alle duppedittene og cookiene og appene vi bruker til daglig, gir de store teknologidrevne selskapene som Google eller Amazon enorme menger informasjon om deg og meg som brukere.De vet hvilke ord jeg sker p, og hvilke annonser jeg ser p. De vet hvor jeg bor, og hvor jeg har tenkt meg.

Kombinert med nyaktige opplysninger omhva jeg kjper nr og hvor og kanskje til og med hvorfor, er det snart ikke grenser for hva de vet om meg. Tar vi med alt jeg skriver ogmener ogdeler p Facebook og Twitter, er vi sannsynligvis langt over det stadium at det faktisk finnes noen der ute som vet mer om meg og hva jeg er interessert i enn jeg vet selv.

Hva betyr s dette?

Annonsrene er allerede i full gang. Google har srget for atdu fr opp helt andre annonser og skeresultater enn naboen nr dere sker p samme ordet. Og gamle "tantete" Aftenposten eksperimenterer med skreddersydde annonser til hver artikkel.

Om du leser en artikkel om rypejakt, for eksempel,vil det automatisk kunne generere en annonse for det nyeste nye av presise haglgevr eller myggtette soveposer. Leser du om Spania, kommer det kanskje en annonse for pakketur til Barcelona.

Problemet er selvsagt at den automatisk genererte annonsen kan treffe s godt at du blir mistenksom. Eller at den treffer rlite skjevt: At annonsen for haglgevret dukker opp ogs ved siden av en artikkel om selvmord.

Men dette m vi antakelig lre oss leve med, etter at Journalistlaget og PFU har sagt sitt. Men hva er det neste steget nr det gjelder selve det redaksjonelle produktet? Kan det tenkes at artiklene du fr se blir redigert ut fra det du har vist interesse for tidligere? Eller at Nettavisen, for eksempel, om f r begynner skreddersy produktet til hver enkelt leser?

Teknologisk er det fullt mulig at du fr opp en helt annen "Nettavisen" enn naboen gjr. En av dem som tror at det faktisk blir snn, er Ben Hun i Cheezburger i San Fransico. Han er en av de hippeste spmennene i de digitale markedene, og sier at pendelen i dag har snudd den andre veien:

Fr var vi lei av enveiskommunikasjonen fra de tradisjonelle (papir)mediene, og elsket valgfriheten nettet ga oss. N er vi lei av alle de uendelige valgene, og leter etter de som kanvelge for oss.

Problemet er selvsagt atdersom "storebror" viser at han vet for mye om deg, blir det spooky.

Men det kan ogs skapetillit.Derfor tror han at den aktren som frst klarer knekke den digitale koden, bruke all kunnskapen om deg som leser - uten tr over dine intime grenser - vil lykkes.

Spmenn er det heldigvis like mange av som det er meninger. Det er likevel et paradoks at den lille lokalavisen, hvis strste fortrinn har vrt at den kjenner sine lesere og vet alt om hva de er opptatt av, holder p bli sltt p hjemmebane av de strste, mest globale selskapene i hele verden.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar